Institutionen för hälsovetenskap

Gunvor Gard Univ lekt

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 16
Rev 2001-09-25.,rev 2001-12-13

Grundläggande och särskild behörighet för antagning till respektive utbildningsprogram.

Kursens mål är att de studerande efter genomgången kurs skall ha grundläggande kunskaper inom det arbetsvetenskapliga området, samt om metoder och förhållningssätt vid prevention och arbetslivsinriktad rehabilitering. De skall även ha färdigheter i att kartlägga och analysera en arbetsplats samt i att tillämpa ett preventivt och rehabiliterande arbetssätt. Kursen skall beakta människans olika behov och förutsättningar med avseende på kön, etnicitet, ålder, funktionshinder och kultur.

Kursen innehåller en teoretisk del och en praktisk tillämpningsdel.

I den teoretiska delen, som ligger till grund för den praktiska delen, ingår följande moment:
¤ Fysisk-, fysikalisk-, och psykosocial arbetsmiljö.
¤ Arbetsorganisation
¤ Arbetslivsinriktad rehabilitering
¤ Rehabiliteringsaktörernas ansvar och samverkan
¤ Orientering om lagstiftning inom arbetsmiljöområdet och arbetsmiljöekonomi.
¤ Prevention i arbetslivet

I den praktiska delen ingår metodövningar i belastningsergonomi och i prevention, en studieuppgift i arbetslivsinriktad rehabilitering, samt en arbetsplatsanalys där studenterna i mindre grupper ska tillämpa erhållna kunskaper inom det arbetsvetenskapliga området.

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och metodövningar. Fältstudier ingår inom ramen för arbetslivsinriktad rehabilitering.

Skriftlig och muntlig redovisning av arbetsplatsanalys. Obligatorisk närvaro vid fältstudier, metodövningar och seminarier.

Redovisning arbetsplatsanalys/laborativa moment 5.0poäng

Holmström,E.,Eklundh,M.&Ohlsson,K.(red.)(1999). Människan i arbetslivet. Lund:Studentlitteratur.
Arbetarskyddsnämnden (1997).Arbete, människa, teknik. Stockholm:Arbetarskyddsnämnden.

Förteckning över referenslitteratur lämnas ut vid kursstart

Senast reviderad litteratur: 2001-12-13

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/