Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSK spec ha00 / T2

Inga-Lill Nordström Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-04-03/ Reviderad: av ämnesansvarig 011210.

Yrkesspecifik omvårdnad inom anestesisjukvård 5 p Godkänd
Medicinsk vetenskap 6 - 10 p Godkänd
Klinisk utbildning inom anestesisjukvård 6 - 10 p Godkänd

Kursens mål är att studenten har förvärvat fördjupad praktisk kunskap i anestesiologisk omvårdnad och medicinskt indicerade åtgärder för patienter i olika åldrar inom riskgrupperna ASA I-IV. Vidare är målet att studenten skall i samarbete med anestesiolog/ansvarig läkare självständigt under handledning kunna ansvara för omvårdnad och medicinskt indicerade åtgärder i anslutning till och under anestesi eller analgesi till patienten i olika åldrar inom riskgrupperna ASA I- II. Målet är vidare att studenten tränar och kan utöva arbetsledning samt har förvärvat kunskaper i att planera, uppfölja och utveckla verksamheten inom anestesisjukvård. Vidare skall studenten ha förvärvat kunskaper inom närliggande specialitet.

á metoder för att identifiera patienters behov av anestesiologisk omvårdnad
á omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder
á medicinsk teknik
á ledarskap och organisation inom anestesisjukvård
á aktuella lagar och författningar
á fältstudier inom närliggande specialiteter (ambulans-/ operationssjukvård, postoperativ vård/ intensivvård)

Klinisk utbildning sker under yrkeshandledning och är obligatorisk.

Examination av kursen består av följande delar;
1. Individuell praktiskt muntlig tentamen som utgår från ett patientfall. Studenten skall självständigt intervjua en patient inför anestesi, inom riskgrupperna ASA II- III, förbereda materiel, läkemedel och infusioner samt medicin teknisk apparatur. I samarbete med anestesiolog/ ansvarig läkare självständigt inleda, genomföra, avsluta, dokumentera och rapportera anestesiologisk omvårdnad. Studenten skall självständigt genomföra intervju efter anestesi för att utvärdera omvårdnaden. Studenten skall kunna visa sin självständighet kunna identifiera och analysera patientens behov av anestesiologisk omvårdnad och visa sin förmåga att kunna genomföra anestesin samt vidta åtgärder utifrån sin bedömning.
2. Studenten skall muntligt i form av seminarium redogöra för patientfallet. Studenten skall kunna motivera sina omvårdnadsinterventioner samt medicinskt indicerade åtgärder med hänvisning till instuderad litteratur.
3. I examinationen ingår även bedömning av yrkeskompetens.
4. Fältstudier inom närliggande specialitet examineras i form av en rapport där studenten beskriver och analyserar samarbete och organisation mellan anestesi och området för fältstudien.

Kursen är godkänd när alla delar av examinationen är godkända.
Kursens betygsskala; U. G.

B-uppsats 36-40 poäng 0.0poäng
Klinisk utbildning + tentamen 5.0poäng

* Anestesi simulator.Cd-rom (1999).
* Halldin, M. Lindahl, S.G. E. (red.) (2000). Anestesi. Stockholm. Liber AB.
* McIntosh, W.L.(1997). Essentials of nurse anesthesia. N.Y. McGraw Hill.
* Wilow, K. (senaste upplagan ) Författningshandbok. Uppsala.Liber AB.

I kursen ingår litteratur och aktuella vetenskapliga artiklar som studenten själv söker och som är relevanta inför examinationen.

Senast reviderad litteratur: 2001-12-10

Med genomgången kurs menas examinerad kurs och deltagande i obligatoriska moment.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/