Institutionen för hälsovetenskap

D M

Fristående / Lp1 dist

Siv Söderberg Univ lekt

Fastställd av ämnesansvarig i omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-06-12

Omvårdnad C, 41-60 poäng Godkänd kurs

Kursens mål är att studenten har förvärvat fördjupade metodologiska- och ämnesspecifika kunskaper i omvårdnad. Kursens mål är även att förbereda studenten för forskarutbildning i omvårdnad.

Vetenskaplig metodik relaterad till forskning i omvårdnad
Kvantitativa metoder, 5 poäng
Kvalitativa metoder, 5 poäng
Vetenskapligt arbete, 10 poäng

Delkurs 1. Kvantitativa metoder, 5 poäng
I kursen studeras kvantitativa forskningsmetoder samt formulering av forskningsfrågor och forskningsdesign. Vetenskapsteori och forskningsetik relaterade till kvantitativa metoder ingår i kursen.

Delkurs 2. Kvalitativa metoder, 5 poäng
I kursen studeras kvalitativa forskningsmetoder samt formulering av forskningsfrågor och val av relevanta metoder för datainsamling och analys. Vetenskapsteori och forskningsetik relaterade till kvalitativa metoder ingår i kursen.

Delkurs 3. Vetenskapligt arbete, 10 poäng
I kursen studeras omvårdnad genom att arbeta med en forskningsuppgift. Utformningen och genomförandet av forskningsuppgiften formuleras i samarbete med tilldelad handledare och innebär en tillämpning av de metodologiska kunskaper som förvärvats i delkurserna 1 och 2.

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Vetenskaplig handledning ges och seminarier genomförs kring det empiriska forskningsarbetet och särskilt dess slutrapport (vetenskapligt arbete).

Varje delkurs tenteras individuellt skriftligt och muntligt. Det vetenskapliga arbetet examineras vid ett seminarium med opponentskap.

Vetenskapligt arbete 10.0poäng
Kvantitativa metoder 5.0poäng
Kvalitativa metoder 5.0poäng

Backman, j. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Forsman, B. (1997). Forskningsetik: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Gilje, N., & Grimen, H. (1992). Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos.
Henriksson, W. (1993). Statistik. Icke-parametriska metoder. Umeå universitet: Pedagogiska Institutionen.
Kerlinger, F.N. & Howard, B. L. (2000). Foundations of behavioral research. Forth Worth: Harcourt College Publishers.
Polit, D.F., & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia,
New York, Baltimore: Lippincott.

Delkurs 2. Kvalitativa metoder, 5 poäng
Backman, j. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bengtsson, J. (1993). Sammanflätningar. Göteborg: Daidalos.
Forsman, B. (1997). Forskningsetik: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
New York, Baltimore: Lippincott.
Ricoeur, P. (1976). Interpretation theory: The surplus of meaning. Texas: Christian University Press. Kapitel 4.
Van Manen, M. (199/9. Researching lived expertice: Human science for an action sensitive pedagory. Ontario: Althouse Press.
Ödman, J. (1979). Tolkning, förståelse vetande. Stockholm: Almqvist & Wiksell/Geber.

Delkurs 3. Vetenskapligt arbete, 10 poäng
Backman, j. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Litteratur relevant för det vetenskapliga arbetet.

Senast reviderad litteratur: 2001-11-30

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/