Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS056 Omvårdnad B:2 Hälsa och miljö i omvårdnad 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T4 Lp2,4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Inger Lindberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15
Rev 2000-12-06, Rev 2001-12-13



FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad A, 1- 20 poäng, godkända kurser
Omvårdnad B, 21- 25 poäng , genomgången kurs



SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskap om människans hälsa i lidande och sjukdom. Studenten skall också ha förvärvat fördjupade kunskaper om miljön, organisation och arbetsledning samt familjens betydelse för individens egna resurser och hälsohinder.

INNEHÅLL
Människans upplevelse av hälsa i lidande och sjukdom
Familjen i omvårdnad
Miljöns utformning och betydelse för god omvårdnad
Organisation av omvårdnadsarbetet, och ledarskap och arbetsledning i omvårdnad.
Vetenskaplig skolning: Analys av en vetenskaplig artikel.
Kliniska studier: Studier av vårdmiljö


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, fältstudier och seminarium. Obligatorisk närvaro vid introduktion, föreläsningar av patienter och närstående, externa föreläsare, klinisk utbildning och seminarium.

EXAMINATION
Kursen examineras i olika delar:
-Individuell uppsats som behandlar människans upplevelse av att leva med sjukdom
-Kritisk granskning av vetenskaplig artikel som utförs i grupp
-Studieuppgift som behandlar omvårdnaden om barn och familjen grupp
-Fältstudierapport som beskriver vårdmiljön med avseende på den fysiska utformningen för personer med sjukdom, organisations struktur, arbetsledning, samt ekonomi och budget arbete.
Kursen är godkänd när alla delar är godkända.
Kursens betygskala är U, G.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
*Antonovsky, A. (1987). Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och Kultur.
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.

*Hinchliff, S., Norman, S & Schober, J. (1998). Nursing practise & health care. Oxford:
Arnold.
Kihlgren, M. (red)., Johansson,G., Engström, B., & Ekman, S-L. (2000). Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur
*Polit, D. & Hungler, B. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott Company.
Segesten, K. (1996). "The dream team." SoS 1997:1 Stockholm: Socialstyrelsen.
Udén, G. (1994). Kvalitetssäkring i omvårdnad olika perspektiv, Lund: Studentlitteratur.
*Wikström, B-M. (1997). Estetik i omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
*Wilow, K. (Red.) (1999). Författningshandboken. Stockholm: Liber.

*Litteratur som förekommit i tidigare kurser

Förteckning över artiklar lämnas vid kursstart.

Senast reviderad litteratur: 2001-12-13

ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomgången examination och deltagande i olbigatoriska dokument..

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17