|
|
|
|
HSS055 Omvårdnad B:1 Filosofi och etik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK / T4 Lp1,3 SPRÅK: EXAMINATOR Ingegerd Nilsson Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-08-15 reviderard 2001-05-25 FÖRKUNSKAPSKRAV Omvårdnad A, godkänd kurs SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten, utifrån ett reflektivt och kritiskt tänkande, har förvärvat kunskap och förståelse för olika filosofiska synsätt, resonemang och etiska frågeställningar genom att fördjupa medvetenheten om egna och andras värderingar. Studenten skall kunna analysera, motivera och argumentera för etiska ställningstaganden i patient och närstående relationer. INNEHÅLL Filosofiska synsätt i omvårdnaden -grundläggande värderingar i teorier/modeller i omvårdnad Etik i omvårdnad utifrån relations- och handlingsetik -diagnostiskt resonemang som grund för etisk analys -omvårdnadsrelation Argumentation Forskningsetik Klinisk utbildning med fokus på etiska dilemman/problem (motsvarande 1 poäng) UNDERVISNING I undervisningen ingår föreläsningar, litteraturstudier, klinisk utbildning, analys av vetenskapliga publikationer och seminarier. Ett arbetssätt där den kritiska reflektionen är i fokus kommer att anläggas som ger studenten möjlighet att bli medveten om sina egna, andra människors och samhällets värderingar. Obligatorisk närvaro vid introduktion, redovisningar och seminarier. EXAMINATION Kursen examineras i form av studieuppgifter, seminarier och en uppsats. Uppgifternas genomförande beskrivs i studiehandledningen. Kursen är godkänd när samtliga uppgifter är godkända KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Uppsats, seminarier | 5.0poäng |
LITTERATUR * Andersson, J.S., & Mattsson, N-G. (1998). Filosofisk tanke. Solna: Ekelunds Förlag AB. * Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber AB. Forsman, B. (1997). Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Henriksen, J-O., & Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur. Kirkevold, M. ( 2000). Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Malmsten, K. (2001). Etik i basal omvårdnad - i någon annans händer. Lund: Studentlitteratur. Norberg, A., Axelsson, K., Rahm-Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren M. (1993 ). Omvårdnadens mosaik. Uppsala: Almqvist & Wiksell förlag. * Polit, D., & Hungler, B. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott Company. * Sundeen, S., Stuart, G., Rankin, E., & Cohen, S. (1998). Nurse-Client interaction. Implementing the nursing process. St. Louis, Missouri: Mosby.
*) Litteratur som använts i tidigare kurs
Artiklar tillkommer
Senast reviderad litteratur:
2001-05-25
|
ÖVRIGT Förnyat prov Student som ej blivit godkänd har rätt att undergå förnyat prov i enlighet med föreskrifterna i utbildningsplanen.
Utvärdering |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |