Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS055 Omvårdnad B:1 Filosofi och etik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T4 Lp1,3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ingegerd Nilsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-08-15
reviderard 2001-05-25

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad A, godkänd kurs

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten, utifrån ett reflektivt och kritiskt tänkande, har förvärvat kunskap och förståelse för olika filosofiska synsätt, resonemang och etiska frågeställningar genom att fördjupa medvetenheten om egna och andras värderingar. Studenten skall kunna analysera, motivera och argumentera för etiska ställningstaganden i patient och närstående relationer.

INNEHÅLL
Filosofiska synsätt i omvårdnaden
-grundläggande värderingar i teorier/modeller i omvårdnad
Etik i omvårdnad utifrån relations- och handlingsetik
-diagnostiskt resonemang som grund för etisk analys
-omvårdnadsrelation
Argumentation
Forskningsetik
Klinisk utbildning med fokus på etiska dilemman/problem
(motsvarande 1 poäng)


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, litteraturstudier, klinisk utbildning, analys av vetenskapliga publikationer och seminarier. Ett arbetssätt där den kritiska reflektionen är i fokus kommer att anläggas som ger studenten möjlighet att bli medveten om sina egna, andra människors och samhällets värderingar. Obligatorisk närvaro vid introduktion, redovisningar och seminarier.

EXAMINATION
Kursen examineras i form av studieuppgifter, seminarier och en uppsats. Uppgifternas genomförande beskrivs i studiehandledningen.
Kursen är godkänd när samtliga uppgifter är godkända

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Uppsats, seminarier 5.0poäng

LITTERATUR
* Andersson, J.S., & Mattsson, N-G. (1998). Filosofisk tanke. Solna: Ekelunds Förlag AB.
* Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber AB.
Forsman, B. (1997). Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Henriksen, J-O., & Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur.
Kirkevold, M. ( 2000). Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.
Malmsten, K. (2001). Etik i basal omvårdnad - i någon annans händer. Lund: Studentlitteratur.
Norberg, A., Axelsson, K., Rahm-Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren M. (1993 ). Omvårdnadens mosaik. Uppsala: Almqvist & Wiksell förlag.
* Polit, D., & Hungler, B. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott Company.
* Sundeen, S., Stuart, G., Rankin, E., & Cohen, S. (1998). Nurse-Client interaction. Implementing the nursing process. St. Louis, Missouri: Mosby.

*) Litteratur som använts i tidigare kurs

Artiklar tillkommer
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

Senast reviderad litteratur: 2001-05-25

ÖVRIGT
Förnyat prov
Student som ej blivit godkänd har rätt att undergå förnyat prov i enlighet med föreskrifterna i utbildningsplanen.

Utvärdering
Utvärdering görs av kursansvarig vid kursens slut. Utvärderingens syfte är att utveckla kursens innehåll och genomförande.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17