|
|
|
|
HSS054 Klinisk utbildning akutvård, 21-25p 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK T6 / Lp1,3 SPRÅK: EXAMINATOR Eija Jumisko Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av ämnesansvarig i omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-06-11, rev 2001-11-30 FÖRKUNSKAPSKRAV Omvårdnad B 21-35p, godkänd Omvårdnad C 41-50p, genomgången Medicinsk vetenskap 30p, godkänd Klinisk utbildning i primärvård 5p, godkänd Klinisk utbildning i psykiatrisk vård 5p, godkänd Klinisk utbildning i äldre vård 5p, godkänd Klinisk utbildning pirmärvård 5 p, genomgången för studenter som går HSS054 som andra kurs i Lp1 eller 3. SYFTE/MÅL Målet för kursen är att studenten har förvärvat praktisk kunskap genom att öva bedömning av omvårdnadsbehov samt utförandet av omvårdnadsinterventioner för att kunna hjälpa och stödja patienter och närstående i akuta situationer som orsakas av sjukdom/skada. Vidare skall studenten ha förvärvat färdigheter i att utföra vanligt förekommande medicinska interventioner inom akutvård. Målet är även att studenten har övat och förvärvat kunskap i ledarskap och organisation inom akutvård samt akutvårdkedjan. Studenten sakll även ha förvärvat kunskaper inom katastrofmedicin. INNEHÅLL Metoder för att kunna förstå, analysera och bedöma behov av omvårdnad Omvårdnadsinterventioner och medicinska indicerade åtgärder Ledarskap och organisation inom akutvård Katastrofmedicin Aktuella lagar och författningar Vetenskapligt arbete
Del 1. Ett individuellt muntligt praktiskt prov som utgår från patient/patienter studenten har vårdat under sina kliniska studier. Studenten skall beskriva och analysera behov av omvårdnad, omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder sam utvärdering av omvårdnad. Vidare ingår beskrivning och analys av patientens (eller nårståendes ) upplevelse av insjuknandet och omvårdnad samt reflektion över ledarskapets och organisationens påverkan på omvårdnad.
Kursen är godkänd när alla delar av examinationen är godkända.
| |
Klinisk utbildning | 5.0poäng |
LITTERATUR *Almås, H. (1995). Klinisk sykepleie (4:e rev. uppl.). Oslo: Universitetsforlag. *Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. *Elwin, C-E. (1997). Farmakologi och läkemedelsanvändning (3:e uppl.). Stockholm: Natur och Kultur. *Järhult, J. & Offenbartl, K. (1997). Kirurgiboken. Vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar (2:a uppl.). Stockholm: Hagman AB: Malmsten, C. (2000). Akutsjukvård på skadeplats. Stockholm: Nordiska Räddningsförlaget AB. *Polit, D.F. & Hungler, B. P. (1999). Nursing research. Principles and methods (6:th ed.). Philadelphia: J.B. Lippincott Company. *SoS-rapport 1998:12 Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen. *Wilow, K. (Red.). (2000). Författningshandbok. Stockholm: Liber Utbildning.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart. Dessutom tillkommer litteratur som studenten själv väljer och söker.
*Litteratur från tidigare genomgångna kurser.
Senast reviderad litteratur:
2001-11-30
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses genomförd examination och deltagande i obligatoriska moment..
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |