Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSK T6 / Lp1,3

Eija Jumisko Univ adj

Fastställd av ämnesansvarig i omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-06-11, rev 2001-11-30

Omvårdnad B 21-35p, godkänd
Omvårdnad C 41-50p, genomgången
Medicinsk vetenskap 30p, godkänd
Klinisk utbildning i primärvård 5p, godkänd
Klinisk utbildning i psykiatrisk vård 5p, godkänd
Klinisk utbildning i äldre vård 5p, godkänd
Klinisk utbildning pirmärvård 5 p, genomgången
för studenter som går HSS054 som andra kurs i Lp1 eller 3.

Målet för kursen är att studenten har förvärvat praktisk kunskap genom att öva bedömning av omvårdnadsbehov samt utförandet av omvårdnadsinterventioner för att kunna hjälpa och stödja patienter och närstående i akuta situationer som orsakas av sjukdom/skada. Vidare skall studenten ha förvärvat färdigheter i att utföra vanligt förekommande medicinska interventioner inom akutvård. Målet är även att studenten har övat och förvärvat kunskap i ledarskap och organisation inom akutvård samt akutvårdkedjan. Studenten sakll även ha förvärvat kunskaper inom katastrofmedicin.

Metoder för att kunna förstå, analysera och bedöma behov av omvårdnad
Omvårdnadsinterventioner och medicinska indicerade åtgärder
Ledarskap och organisation inom akutvård
Katastrofmedicin
Aktuella lagar och författningar
Vetenskapligt arbete

Undervisning består av föreläsningar/praktiska övningar och kliniska studier under handledning. Vidare ingår handledning i vetenskapligt arbete. Obligatorisk närvaro på praktiska övningar, handledning och kliniska studier.

Kursen examineras i olika delar:

Del 1. Ett individuellt muntligt praktiskt prov som utgår från patient/patienter studenten har vårdat under sina kliniska studier. Studenten skall beskriva och analysera behov av omvårdnad, omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder sam utvärdering av omvårdnad. Vidare ingår beskrivning och analys av patientens (eller nårståendes ) upplevelse av insjuknandet och omvårdnad samt reflektion över ledarskapets och organisationens påverkan på omvårdnad.
Del 2.Övningar i katastrofmedicin där studenten skall visa att hon/han har grundläggande kunskaper i katastrofmedicin; organisation och samverkan mellan olika yrkesgrupper på skadeplats samt identifiering, prioritering och omhändertagandet av de skadade.
Del 3. Vetenskapligt arbete inom omvårdnad med fokus på upplevelsen att vara sjuk.
Studenter inleder arbetet under den första kursen i termin 6 och anväder den projektplan som är utarbetad under termin 5. För godkänd kurs HSS054 Akutvård klinisk utbildning krävs godkänt dataanalysseminarium alternativt rapportseminarium. Det vetenskapliga arbetet fortsätter i de följande kliniska kurserna och examinerar den kliniska utbildningen i termin 6 motsvarande 10 p.

Kursen är godkänd när alla delar av examinationen är godkända.

Klinisk utbildning 5.0poäng

*Almås, H. (1995). Klinisk sykepleie (4:e rev. uppl.). Oslo: Universitetsforlag.
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
*Elwin, C-E. (1997). Farmakologi och läkemedelsanvändning (3:e uppl.). Stockholm: Natur och Kultur.
*Järhult, J. & Offenbartl, K. (1997). Kirurgiboken. Vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar (2:a uppl.). Stockholm: Hagman AB:
Malmsten, C. (2000). Akutsjukvård på skadeplats. Stockholm: Nordiska Räddningsförlaget AB.
*Polit, D.F. & Hungler, B. P. (1999). Nursing research. Principles and methods (6:th ed.). Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
*SoS-rapport 1998:12 Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen.
*Wilow, K. (Red.). (2000). Författningshandbok. Stockholm: Liber Utbildning.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart. Dessutom tillkommer litteratur som studenten själv väljer och söker.

*Litteratur från tidigare genomgångna kurser.

Senast reviderad litteratur: 2001-11-30

Med genomgången kurs avses genomförd examination och deltagande i obligatoriska moment..

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/