Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS053 Klinisk utbildning primärvård 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T6 Lp1,4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Stina Boström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001 01 23
Rev 2001-06-08, rev 2001-11-30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad B, 21-35 poäng, godkänd
Omvårdnad C, 41-50 poäng, genomgången
Medicinsk vetenskap 1-30 poäng, godkänd
Beteendevetenskap 10 poäng, godkänd
Klinisk utbildning inom primärvård, 5 poäng, godkänd
Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård, 5 poäng,godkänd
Klinisk utbildning inom äldre vård, 5 poäng, godkänd
Klinisk utbildning akutsjukvård, 5 poäng, genomgången
för studenter som går HSS 053 som andra kurs i Lp1 eller 3.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten genom övning ökat sin förmåga att självständigt förstå och kunna bedöma en människas behov av omvårdnad för att kunna välja omvårdnads-interventioner och på ordination utföra medicinskt indicerade åtgärder. Vidare är målet att studenten har utvecklat en självständighet under handledning i att bedöma behov av preventiv hälsovård utifrån lika villkor samt utvecklat förmågan att leda och organisera omvårdnadsarbetet.

INNEHÅLL
Metoder för att kunna förstå, analysera och bedöma behov av omvårdnad
Omvårdnads interventioner
Medicinskt indicerade åtgärder
Dokumentation av omvårdnad
Ledarskap och organisation
Lagar och författningar
Vetenskapligt arbete


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, ett dataanalys alternativt rapportseminarium och handledning i vetenskapligt arbete. Obligatorisk närvaro på seminariet, handledning och klinisk utbildning.



EXAMINATION
Kursen examineras i olika delar:
Del 1:
Examinationen innebär genomförande av omvårdnadsplanering för en patientgrupp.

Del 2:
Vetenskapligt arbete inom omvårdnad med fokus på upplevelsen av att vara sjuk. Studenterna startar sitt vetenskapliga arbete på den första kliniska utbildning i termin 6 och använder den projektplan som är utarbetad under termin 5. Det vetenskapliga arbetet fortsätter i de följande kliniska kurserna och examinerar den kliniska utbildningen i omvårdnad under termin 6 motsvarande 10p (Omvårdnad C, 51-60p).

För godkänd kurs HSS053 Klinisk utbildning primärvård 5p krävs godkänt dataanalysseminarium alternativt rapportseminarium och godkänd examination i steg 1.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Klinisk utbildning 5.0poäng

LITTERATUR
*Almås, H. (Red.).(2001). Klinisk sykepleie. (5:e uppl.). Oslo: Universitetsforlag
*Antonovsky, A. (1998). Hälsans my sterium. Stockholm: Natur och Kultur.
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
*Björkman, E. (1996). Grundläggande medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
*Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber AB
*Cullberg, J. (1999). Dynamisk psykiatri, Stockholm: Natur och Kultur.
*Dehlin, O., Rundgren, Å. (1995). Geriatrik Lund: Studentlitteratur.
*Elwin, C-E. (1997). Farmakologi och läkemedelsanvändning (3:e uppl.). Stockholm: Natur och Kultur.
*Ehnfors, M., Ehrenberg, A., Thorell-Ekstrand, I. (2000). VIPS - boken. FoU rapport 48. Stockholm: Vårdförbundet.
*Forsman, B. (1997). Forskningsetik. Lund: Studentlitteratur.
*Henriksen, J-O., Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur.
*Hincliff, S., Norman, S., Schober, J. (1998). Nursing practise & health care. Oxford: Arnold
*Kalkas, H., Sarvimäki, A. (1996). Omvårdnadens etiska grunder. Stockholm: Liber Utbildning AB.
*Larsson, E. (1995). Smärta. Stockholm: Apoteksbolaget
*Madjar, I. (1997). The body in health, ilness and pain. I J. Lawler (Red.), The body in nursing (pp.53-73). Australi: Churchill Livingstone.
*Polit, D.F. & Hungler, B.P . (1999) Nursing research. Principles and methodes. (6th ed). Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
*SoS-rapport (1998:12). Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen.
*Socialstyrelsen (2001). Smärtbehandling. Smärtbehandling i livets slutskede. Linköping: Tryckeri AB.
*Sundeen, S.J., Stuart, G.W., Rankin, E. A., Cohen, S. (1998). Nurse-client interaktion. Implementing the nursing process. (6th ed ) URA: Mosby, Inc.
*Wilow, K. (red.). (2001). Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber Utbildning.
* Litteratur från tidigare genomgångna kurser.
Artiklar till det vetenskapliga arbetet tillkommer.

Senast reviderad litteratur: 2001-11-30

ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomförd examination.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17