|
|
|
|
HSS052 Omv C Kvalitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 46-50p 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD SSK / T5 Lp2,4 / SPRÅK: EXAMINATOR Siv Söderberg Univ lekt FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15 reviderad 2001 07 30 FÖRKUNSKAPSKRAV Omvårdnad B, 21-35 p, godkända kurser Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 p samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 p inklusive omvårdnad B, 36-40 p , genomgången kurs Omvårdnad C, 41-45 p, genomgången kurs SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvalitativ forskning och forskningsmetoder samt i etiska ställningstaganden gällande forskning. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete. INNEHÅLL Vetenskapsteori Kvalitativa forskningsteorier och forskningsmetoder, med fokus på kvalitativ innehållsanalys Metoder för datainsamling och bearbetning Forskningsetik Projektplanearbete under handledning Vetenskaplig rapportering
| |
Litteraturuppsats+projektplan | 5.0poäng |
LITTERATUR *Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. *Forsman, B. (1997). Forskningsetik. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Sciences. Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. *Polit, D.F., & Hungler, B. P. (1999). Nursing research. Principles and methods. (5th ed.). Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
* Litteraturen har använts i tidigare kurser.
Senast reviderad litteratur:
2001-01-30
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses deltagande i obligatoriska moment och genomförd examination. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |