Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS052 Omv C Kvalitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 46-50p 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T5 Lp2,4
/

SPRÅK:

EXAMINATOR
Siv Söderberg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15
reviderad 2001 07 30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad B, 21-35 p, godkända kurser
Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 p
samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 p
inklusive omvårdnad B, 36-40 p , genomgången kurs
Omvårdnad C, 41-45 p, genomgången kurs


SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvalitativ forskning och forskningsmetoder samt i etiska ställningstaganden gällande forskning. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete.

INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Kvalitativa forskningsteorier och forskningsmetoder, med fokus på kvalitativ innehållsanalys
Metoder för datainsamling och bearbetning
Forskningsetik
Projektplanearbete under handledning
Vetenskaplig rapportering




UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, laborationer, seminarier och handledning av projektplan.


EXAMINATION
Examinationen sker i två delar:
1. En litteraturuppsats i kvalitativ metod som presenteras i ett seminarium med opponentskap, dvs. att muntligt granska en uppsats och försvara den egna uppsatsen.
2. En presentation av en projektplan vid ett seminarium. Projektplanen kommer sedan att användas för genomförandet av examensarbetet i omvårdnad (51-60p).

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Litteraturuppsats+projektplan 5.0poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
*Forsman, B. (1997). Forskningsetik. En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Sciences.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
*Polit, D.F., & Hungler, B. P. (1999). Nursing research. Principles and methods. (5th ed.). Philadelphia: J.B. Lippincott Company.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

* Litteraturen har använts i tidigare kurser.



Senast reviderad litteratur: 2001-01-30

ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses deltagande i obligatoriska moment och genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17