Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS051 Omv C Kvantitativa metoder i omvårdnadsvetenskap, 41-45p 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T5 Lp2,4
/

SPRÅK:

EXAMINATOR
Siv Söderberg Univ lekt

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-02-15

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad B, 21-35 poäng, godkända kurser
Klinisk utbildning psykiatrisk vård, 5 poäng
samt Klinisk utbildning äldre vård, 5 poäng inklusive Omvårdnad B, 36-40 p, genomgången kurs.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i kvantitativa forskningstraditioner och metoder. Vidare är målet att studenten förvärvar ett kritiskt tänkande som förberedelse till forsknings- och utvecklingsarbete.


INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Forskningsprocessen
Kvantitativa forskningsteorier och metoder
Metoder för datainsamling och bearbetning
Evidensbaserad omvårdnad




UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, undervisning med hjälp av datorstöd,
litteratursökning och seminarier. Litteratursökning av projektplan.



EXAMINATION
Examinationen sker skriftligt och muntligt, individuellt och i grupp. Examinationen innebär även att presentera del av projektplan vid ett seminarium. Med del avses att presentera vald problemställning(syfte) samt bakgrund till syftet.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Seminarium/Tentamen/Projektplan 5.0poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Dahmström, K. (1996). Från datainsamling till rapport. Lund: Studentlitteratur.
Eilertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpning inom sjukvården. Lund: Studentlitteratur.
*Forsman, B. (1997). Forskningsetik: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Goodman, C. Literature searching and evidence interpretation for assessing health care practices. Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU): http:www.sbu.se/svensk/reports/abstracts/119e/
Hansagi, H. & Allebeck, P. (1994). Enkät och intervju inom Hälso- och sjukvården. Lund: Studentlitteratur.
*Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J.B. Lippincott.

Valfri litteratur i vetenskapsteori
Hartman, J. (1998). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur.
Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad. Stockholm: Liber utbildning.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

*Litteratur som använts i tidigare kurser.2

Senast reviderad litteratur: 2001-06-11

ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17