Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS050 Kl utbildning inom äldrevård inkl B-uppsats 36-40 p 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T5 Lp1,3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ingemar Cederlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt ivd Institutionen för hälsovetenskap 00 07 05
rev 2001 07 30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Omvårdnad A 20p, godkända kurser
Omvårdnad B 21-30 p, godkända kurser
Omvårdnad B 31-35 p, genomgången kurs



SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i omvårdnad av den äldre människan med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa och att klara dagligt liv. Studenten skall kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den äldre människans behov av omvårdnad för att veta vilka omvårdnadsinterventioner som är aktuella. Målet är också att förvärva kunskaper om sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner. Vidare är målet att studenten har förvärvat förmågan att analysera, syntetisera och värdera sina kunskaper i omvårdnaden och medicinsk vetenskap.

INNEHÅLL
Metoder för att kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den sjuka äldre människans behov av omvårdnad och prevention.
Palliativ omvårdnad.
Ledarskap och organisation av omvårdnadsarbetet.
Medicinskt indicerade åtgärder inom äldrevården.
Aktuella lagar och förordningar
Vetenskaplig dokumentation


UNDERVISNING
I undervisningen ingår kliniska studier, föreläsningar, litteraturstudier och seminarium. Obligatorisk närvaro vid kliniska studier och seminarium.120 timmar fördelade på 5 veckor.

EXAMINATION
Kursen examineras i olika delar. En del är ett individuellt praktiskt prov. Examinationen består av att på en i förväg utvald äldre människa integrera teori- och praktik, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner. Krav för godkänt resultat är att studenten bygger planeringen och genomförandet på integrerade kunskapsområden samt kritisk reflektion och etiska/moraliska överväganden. En annan del är en uppsats (Omvårdnad B, 36-40 poäng) och seminarium med opponentskap. Bedömningen av studentens utveckling av yrkeskompetensen sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator. Kursen är godkänd när alla delar är godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Uppsats 0.0poäng
Individuellt praktiskt prov 5.0poäng

LITTERATUR
* Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Gustafsson, M., Norberg., & Struwe, J. (2000). Grundläggande vårdhygien- för hemsjukvård och äldreomsorg. Lund: Studentlitteratur.
*Hinchliff, S., Norman, S., & Schober, J. (1998). Nursing practice & health care. (3 rd ed.). Oxford: Arnold.
Larsson, M., & Rundgren, Å. (1997). Geriatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
* Lenneér-Axelsson, B., & Thylefors, I. (1993). Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Magnusson, N. (1998). Asta och hennes rättigheter. Stockholm: Liber.
* Wilow, K. (Red). (2001). Författningshandboken. Stockholm: Liber.

I kursen ingår även litteratur och vetenskapliga artiklar som studenten själv söker och som är relevanta för det egna arbetet.

* Litteraturen har förekommit i tidigare kurser


Senast reviderad litteratur: 2001-07-30

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17