Institutionen för hälsovetenskap

Omvårdnad B 21-30p - Godkända kurser
Omvårdnad B 31-35p - Genomgången kurs
Medicinsk vetenskap 1-30p - Godkända kurser

Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i omvårdnad av den psykiskt sjuke med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa och att klara dagligt liv. Studenten skall kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den psykiskt sjukes behov av omvårdnad för att veta vilka omvårdnadsinterventioner som är aktuella. Målet är också att förvärva kunskaper om sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner. Vidare är målet att studenten har förvärvat förmågan att analysera, syntetisera och värdera sina kunskaper i omvårdnaden och medicinsk vetenskap.

Metoder för att kunna förstå, planera, genomföra och utvärdera den psykiskt sjuka människans behov av omvårdnad.
Omvårdnadsinterventioner, ex. samtal, aktivering, stöd och hjälp att tillgodose basala behov
Medicinskt indicerade åtgärder, ex läkemedelshantering, provtagning
Sjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner.
Aktuella lagar och förordningar (LPT och LRV)
Vetenskaplig dokumentation

II undervisningen ingår kliniska studier, föreläsningar, litteraturstudier och seminarium. Obligatorisk närvaro vid kliniska studier och seminarium.120 timmar fördelade på 5 veckor.

Kliniska studier inom psykiatri examineras i två delar. Den ena är ett individuellt praktiskt prov. Examinationen består av att på en i förväg utvald patient integrera teori- och praktik, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner. Krav för godkänt resultat är att studenten bygger planeringen och genomförandet på integrerade kunskapsområden samt kritisk reflektion och etiska/moraliska överväganden. Den andra delen är en uppsats och seminarium med opponentskap. Bedömningen av studentens utveckling av yrkeskompetensen sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator.

Individuellt praktiskt prov 5.0poäng

*Cullberg, J. (1999). Dynamisk psykiatri i teori och praktik; Stockholm: Natur och Kultur.
Lokensgard, I .(1997). Psykiatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund : Studentlitteratur
* Tamm,M. (1991).Psykologiska teorier i vården. Göteborg: Akademiförlaget.
* Wilow,K. (Red).(1999) Författningshandboken.Stockholm:Liber
samt aktuella vetenskapliga artiklar som studenten själv söker och som är relevant för det egna arbetet.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/