Institutionen för hälsovetenskap

Övriga ämnen

SSK / Lp2,4

Ulla Edelswärd Univ adj

Fastställd av avdelningschef för medicinsk vetenskap vid Institutionen för hälsovetenskap
2000 02 15
Rev 2001-02-07,2001-05-15, 2001-08-09, 2001-10-24

Medicinsk vetenskap 1-10 poäng, genomgångna kurser
Kursen kan läsas som fristående kurs.

Kursen omfattar
Delkurs 1. Allmän farmakologi inklusive neurofysiologi, 2 p
Delkurs 2. Näringsfysiologi inklusive mag-tarmkanalens anatomi och fysiologi, 2 p
Delkurs 3. Läkemedelsberäkning, 1 p

Delkurs 1.
Allmän farmakologi inklusive neurofysiologi, 2p
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i nervsystemets fysiologi beträffande receptorer, transmittorsubstanser och passage av substanser genom biologiska membran. Kursens mål är även att studenten förvärvar grundläggande kunskaper i administreringsvägar, läkemedelsformer, läkemedelslagstiftning och hur kroppen påverkas av och påverkar ett läkemedel för att utifrån sjuksköterskans yrkesprofession kunna studera förväntade effekter av tillfört läkemedel. Kursens mål är även att studenten förvärvar grundläggande kunskaper i sjuksköterskans läkemedelshantering på vårdavdelning.

Delkurs 2.
Näringsfysiologi inklusive mag- tarmkanalens anatomi och fysiologi, 2 p
Kursens mål är att studenten förvärvar grundläggande kunskaper om kostens sammansättning utifrån livsmedelsverkets rekommendationer om sammansättning, näringsinnehåll och kostens betydelse för en god hälsa. Kursens mål är dessutom att studenten förvärvar grundläggande kunskaper om mag-tarmkanalens anatomi och fysiologi, de näringsgivande födoämnenas egenskaper och funktioner samt behov av vitaminer och mineraler Dessa kunskaper utgör grunderna i sjuksköterskans hälsoförebyggande arbete.

Delkurs 3.
Läkemedelsberäkning, 1 p
Kursens mål är att studenten med hjälp av sina egna matematiska metoder ska kunna
lösa läkemedelsberäknings problem för att garantera patientens säkerhet och trygghet
vid givna ordinationer. Dessa kunskaper hör till sjuksköterskans funktionsområde och
är en av förutsättningarna för optimal omvårdnad.

Delkurs 1
Neurofysiologi
Administreringsvägar, läkemedelsformer
Läkemedelslagstiftning
Farmakodynamik
Farmakokinetik
Klinisk utbildning: läkemedelshantering

Delkurs 2
Livsmedelsverkets näringsrekommendationer
Mag- och tarmkanalens anatomi och fysiologi
Näringsämnen: protein, fett, kolhydrater
Vitaminer, mineraler

Delkurs 3
Aritmetik
Enhetsbyte
Enkel ekvationslösning
Procenträkning
Undervisningen bygger på tidigare kunskaper i matematik och på att studenten löser läkemedelsberäknings problem med hjälp av olika matematiska metoder med beaktande
av logiska och rimliga svar.

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, fältstudier
laborationer och litteraturstudier.

Varje delkurs avslutas med skriftlig individuell tentamen för godkänt betyg i kursen krävs godkända resultat i samtliga delkurser. För Anatomi- fysiologi allmän farmakologi och näringsfysiologi krävs godkänd gräns på 70 % . I allmän farmakologi ingår dessutom ett seminarium med redovisning av fältstudie på basstudieplats angående läkemedelslagstiftning och läkemedelshantering på vårdavdelning. För läkemedelsberäkning är gräns för godkänd 90 %.

Läkemedelsberäkning 1.0poäng
Näringsfysiologi inkl. mag-tarmkanalens anatomi o fysiologi 2.0poäng
Allmän farmakologi inkl. neurofysiologi 2.0poäng

*Bjålie J. G., Haug E., Sand O., Sjaastad ¯ V. Toverud K. ( 1998) Människokroppen. Fysiologi och anatomi Stockholm: Liber utbildning AB
alt.
*Budowick, M., Bjålie, J.G., Rolstad, B., Toverud, K.C. (1998). Anatomisk atlas. Stockholm: Liber utbildning AB
*Haug, E., Sand, O., Sjaastad, ¯.V. (1993). Människans fysiologi. Stockholm: Liber utbildning AB
alt.
*Sonesson, B., Sonesson G.(1993). Människans anatomi och fysiologi. Falköping: Almqvist & Wiksell
alt.
*Martini, F.H. (1998) Fundamentals of Anatomy & Physiology. (fourth edition) New Jersey:
A Simon & Schuster Company
alt.
*Vander, A.J., Sherman, J.H., Luciano,D.S. (1994) Human Physiology Internal edition. USA Mc Graw Hill
*Feneis, H. (1996) Anatomisk bildordbok. Stockholm: Liber AB
Abrahamsson,L., Andersson, I., Aschan-Åberg,K., Becker,W., Gustavsson,I.B., Göranzon,H. Hagren, B., Håglin, L., Jonsson,I., Nilsson, G. (1999) Näringslära för högskolan. 4 uppl. Malmö:
Almqvist & Wiksell.
Björkman, E. Hagberg M. (1998) Läkemedelsräkning. Andra omarbetade upplagan.
Lund: Studentlitteratur.
*Wilow, K (2000) Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.
Persson, P., Bergendal, L., Friberg, A. Hedlund, F., Stadler, K. (1997) Läkemedel och läkemedelshantering för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.

Senast reviderad litteratur: 2001-10-24

Genomgången kurs innebär att studenten deltagit i kursens obligatoriska moment samt genomfört examination. Frånvaro vid obligatoriska moment skall återtagas efter diskussion med ansvarig lärare.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/