Institutionen för hälsovetenskap

Ulla Edelswärd Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15
Rev 2001-05-16

Se behörighetskrav i utbildningsplanen för röntgen och sjuksköterskeprogrammet.
Kursen kan läsas som fristående kurs då inträdeskrav är grundläggande behörighet för högskolestudier.
.

Kursens mål är att studenten förvärvar grundläggande kunskaper om människokroppens byggnad, funktion och normala fysiologiska förhållanden. Dessa kunskaper utgör en av grunderna för utövandet av röntgen- och sjuksköterskans yrkesprofession. Målet för kursen är även att studenten förvärvar teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i medicinskt indicerade arbetsuppgifter inom röntgen- och sjuksköterskans kompetensområde.

Cellen
Vävnader
Hud
Rörelseapparaten
Nervsystemet
Sinnesorgan
Endokrina systemet
Cirkulationsorganen och blodcirkulationen
Andningsorganen och respirationen
Urinorganen och urinutsöndringen
Könsorganen
Klinisk utbildning: medicinskt indicerade åtgärder. Blodtryck, puls, grund- HLR, urinanalyser

I kursen studeras den mikroskopiska och makroskopiska anatomin samt fysiologiska funktioner.
Inom anatomin läggs tonvikten på den deskriptiva anatomin. De enskilda organen studeras
avseende terminologi, utseende och läge. Inom fysiologin studeras de olika organsystemens
funktioner för att upprätthålla en konstant inre miljö vilket utgör förutsättning för liv.
Den kliniska utbildningen avser övning och problemlösning i medicinskt indicerade arbetsuppgifter som auskultationer av hjärt- och andningsljud, puls- och blodtryck, grund-HLR och urinanalyser.

Undervisningsformerna varierar med föreläsningar, seminarier, laborationer, individuellt arbete
och samverkan i grupp. Undervisningsformerna syftar till att utveckla förståelse för sambandet mellan struktur och funktion i de olika organsystemen. Alla laborationer utgör obligatoriska moment.

Kursen avslutas med skriftlig individuell tentamen på hela innehållet. För godkänt betyg krävs Godkänd gräns 70 %. Sinnes- och fortplantningsorgan examineras med hemtentamen. Medicinsk indicerade arbetsuppgifter examineras genom godkänd laborationsrapport.

Skriftlig tentamen 5.0poäng

Bjålie, J.G., Haug, E., Sand, O. & Sjaastad, O.V. ( 1998) Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB.
Alt.
Budowick, M.,Bjålie, J.G., Rolstad, B. & Toverud. K. C. (1993) Anatomisk atlas Stockholm: Liber utbildning AB.
Haug, E., Sand, O. & Sjaastad, O.V. (1993) Människans fysiologi. Stockholm: Liber utbildning AB.
Alt.
Sonesson, B. & Sonesson G. (1993) Människans anatomi och fysiologi Falköping, Almqvist &Wiksell.
Alt.
Martini, F.H. (1998) Fundamentals of anatomy & physiology. (4 rd Ed) New Jersey:
A Simon & Schuster Company.
Alt.
Vander, A.J., Sherman, J. H. & Luciano, D.S. (1994) Human physiology. Internal edition. New York USA: Mc Graw Hill
Feneis, H. (1996) Anatomisk bildordbok. Stocholm: Liber AB.
Kristoffersen, N.J. (1998) Allmän omvårdnad. Del 3 Stockholm: Liber AB.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/