Institutionen för hälsovetenskap

SSK / T3 Lp1,3

Robert Svartholm Leg läkare

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 17

Grundläggande behörighet till högskolestudier.
Anatomi och fysiologi 1-10 poäng genomgångna kurser
Medicinsk mikrobiologi 5p genomgången kurs.

Målet för kursen är att studenten förvärvar kunskaper i etiologi, patofysiologi, diagnostik, behandling och prognos vid de vanligast förekommande sjukdomstillstånden inom internmedicin utifrån ett livs-perspektiv. En förutsättning för detta är att studenten integrerar sina tidigare inhämtade kunskaper inom medicinsk vetenskap. Ett annat mål är att studenten förvärvar grundläggande kunskaper och färdigheter i medicinskt indicerade åtgärder så att de kan utföras på ett säkert, tryggt och värdig sätt.

Medicinska sjukdomar:
hjärt- och kärlsjukdomar,
blodsjukdomar,
lungsjukdomar,
neurologiska sjukdomar,
njursjukdomar,
endokrinologiska sjukdomar,
reumatiska sjukdomar och
infektionssjukdomar.

Klinisk utbildning:
medicinskt indicerade åtgärder
HLR
inhalationsbehandling
sug- och syrgasbehandling
venprovtagning
injektionsbehandling

Undervisning sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, grupparbeten, klinisk utbildning och seminarium. Inom alla undervisningsformer betonas stödjandet och främjandet av studentens egna kunskapsinhämtande samt lärarens roll som vägledare i detta sammanhang. Ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till kunskapsstoffet ska befrämjas. Deltagandet i laborationer och seminarium är obligatorisk.

En del av innehållet examineras i form av individuell skriftlig tentamen och en del i form av seminarium. Medicinskt initierade åtgärder examineras som praktiska prov.

I individuell skriftlig tentamen formuleras tentamensfrågorna på ett sådant sätt att studentens förmåga att tillämpa sina kunskaper i verklighetsrelaterade vårdsituationer efterfrågas.

I seminarium krävs för betyget godkänt att studenten har inhämtat faktakunskaper samt visat förmåga att förstå och kritiskt reflektera över presenterat innehåll.

Medicinskt indicerade åtgärder 0.0poäng
Skriftlig tentamen + seminarier 5.0poäng

Björkman, E.(1996). Grundläggande medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
Elwin, C-E. (1997) Farmakologi och läkemedelsanvändning (3:e uppl.). Stockholm: Natur och Kultur.
*Ericson, E. (1997) Klinisk mikrobiologi och infektionssjukdomar. (2:a uppl.) Stockholm: Almqvist & Wiksell.
*Författningshandbok: För personal inom hälso- och sjukvård. (1997). Stockholm: Liber Utbildning
Grefberg, N. & Johansson, L-G. (1997) Medicinboken. Vård av patienter med invärtes sjukdomar. Stockholm: Hagman AB.
Hokland, B. & Madsen, S. (1996) Klinisk kemi och fysiologi. Natur och kultur.
Kristoffersson, N.J. (1998). Allmän omvårdnad. Del 3. Stockholm: Liber AB
Sandberg, N-O & Elander, G. (1997) Pediatrik. (3.e uppl.) Stockholm: Liber Utbildning.
*Socialstyrelsen. (SoS rapport 1998:12). Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm. Kir . Ger
Dessutom kan nationella och internationella rapporter och artiklar tillkomma.
* Litteratur som förekommit i tidigare kurser.

Senast reviderad litteratur: 2000-09-21

Genomgången kurs innebär att studenten deltagit i kursens obligatoriska moment samt genomfört examination. Frånvaro vid obligatoriska moment skall återtagas efter diskussionen med ansvarig lärare.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/