Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSK / T6 Lp2,4

Barbro Lindahl Univ adj

Fastställd av ämnesansvarig vid Institutionen för hälsovetenskap 01-09-00.
Rev 2001-09-13

Omvårdnad B, godkänd
Omvårdnad C 41-50 p, genomgångna kurser
Medicinsk vetenskap A, godkänd
Beteendevetenskap A, godkänd
Klinisk utbildning i primärvård 1-5p, godkänd
Klinisk utbildning i psykiatrisk vård 5p, godkänd
Klinisk utbildning i äldre vård 5p, godkänd
Klinisk utbildning i primärvård 6-10p, genomgången kurs
Klinisk utbildning i akutvård 5p, genomgången kurs

Kursens mål är att studenten förvärvat praktisk kunskap i att självständigt under handledning kunna planera, genomföra och utvärdera patienters och närståendes behov av omvårdnad. Vidare skall studenten självständigt under handledning kunna utföra medicinskt indicerade åtgärder samt kontroll och funktion av vanligt förekommande medicintekniska produkter. Målet är vidare att studenten har övat sig i att leda och fördela omvårdnadsarbetet och att samverka med andra professioner. Vidare är målet att studenten genom eget deltagande har övat vägledningsmetodik utgående från kliniska situationer.

Läkemedelsberäkning
Omvårdnadsinterventioner
Medicinskt indicerade åtgärder
Medicinteknisk utrustning
Ledarskap
Aktuella lagar och författningar
Vägledningsmetodik
Vetenskapligt arbete
Riktade studier inom närliggande specialiteter

I undervisningen ingår föreläsningar, klinisk undervisning under handledning.
Obligatoriska delar i kursen är klinisk utbildning, deltagande i vägledningsmetodik och studenternas FoU-dag.

Kursen examineras enligt följande:
Individuell skriftlig tentamen i läkemedelsberäkning. För godkänd tentamen krävs 100 % rätt.

Vetenskapligt arbete (Omvårdnad C, 51-60p) inom omvårdnad med fokus på upplevelsen av att vara sjuk presenteras och försvaras i seminarium med opponentskap.

Muntlig och skriftlig examination som innebär att utifrån den specifika kontext där vård och omvårdnad utförs och med det vetenskapliga arbetet som grund självständigt planera, genomföra och utvärdera patienters behov av vård, omvårdnad och prevention.

Examination innebär även att redogöra för ändamålsenliga medicinskt indicerade åtgärder och användning av medicinsk teknik. Studentens yrkeskompetens bedöms genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator.

Muntlig och skriftlig tentamen 0.0poäng
Meidicinsk rehabilitering 10.0poäng
Medicinsk- kirurgisk sjukvård 10.0poäng
Rehabilitering 10.0poäng
Kirurgisk sjukvård 10.0poäng
Medicinsk sjukvård 10.0poäng
Muntlig praktisk tentamen 0.0poäng
Läkemedelsberäkning 0.0poäng

Tidigare angiven litteratur i föregående omvårdnadskurser på B- och C-nivå samt i beteende- och medicinskvetenskap.

* Björkman, E., & Hagberg, M. (1998). Läkemedelsräkning. Andra omarbetade upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Kihlgren, M., Johansson, G.,Enhström, B., & Ekman, S.L. (2000). Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
* Lavuås, P., & Handal, G. (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund: Studentlitteratur.
* Nilsson, E., Noreen-Winsell, E., & Djärv, S. (1999). Administration och arbetsledning i vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
* Wilow, K.(red.). (2001). Författninghandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber Utbildning.

* Litteratur från tidigare genomgångna kurser.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

Senast reviderad litteratur: 2001-09-13

Med genomgången kurs avses att studenten har medverkat vid examination.
För godkänd kurs HSS045 Klinisk utbildning medicinsk-/kirurgisk vård 10 poäng krävs att alla delar är godkända.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/