Institutionen för hälsovetenskap

Medicinsk vetenskap A 1-30 p, godkänd
Beteendevetenskap A 1-10 p, godkänd
Klinisk utbildning i primärvård 5p, godkänd

Målet är att studenten förvärvat teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i omvårdnadsinterventioner som syftar till att stödja och hjälpa människor att uppleva hälsa i sjukdom eller att uppleva ett värdigt slut i livet. Vidare är målet att studenten förvärvat kunskaper och färdigheter som syftar till att stödja och hjälpa närstående som en viktig del i patientens tillfrisknande/välbefinnande och deras delaktighet i omvårdnad.

Omvårdnadsinterventioner som avser att stödja och hjälpa patienter att tillgodose sina behov, tillvarata sina egna resurser optimalt och bibehålla kontroll över sitt dagliga liv.
Familjeomvårdnad
Palliativ omvårdnad
Vetenskaplig skolning som omfattar kritisk granskning av vetenskaplig publikation
Klinisk utbildning: Laborationer och fältstudier

I undervisningen ingår föreläsningar, laborationer, fältstudier och seminarium. Obligatorisk närvaro krävs vid föreläsningar med praktiska inslag av patienter och närstående, klinisk utbildning och seminarium.

Kursen examineras genom en individuell litteraturuppsats, kritisk granskning av vetenskaplig publikation, litteraturrecension och laborationsrapport. Kursen är godkänd när alla delar är godkända.

Patientrapport+lab rapport+recension 5.0poäng

Almås, H. (Red.). (2001). Klinisk sykepleie 1-2. (5:e uppl.). Oslo: Universitetsforlag.
*Ahlborg, B., Alborn, B., & Andersson, J. (1999). Munhälsa på äldre dagar. Handbok för vårdpersonal. Falköping: Gummessons Tryckeri AB.
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur
*Björkman, E., & Karlson, K. (1996). Grundläggande medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
*Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber AB.
*Ehnfors, M., Ehrenberg, A., & Thorell-Ekstrand, I. (2000). VIPS-boken. Om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournal. FoU rapport 48. Stockholm: Vårdförbundet.
*Elwin, C-E., Lafolie, P., Flatberg, P., & Lunde, P. (1999). Farmakologi och läkemedelsanvändning. (3:e uppl). Stockholm: Natur och Kultur.
*Författningshandbok. För personal inom hälso- och sjukvård. (2001). Uppsala: Almqvist & Wiksell Tryckeri.
*Hinchliff, S., Norman, S., & Schober, J. (1998). Nursing practice & health care. (3 rd ed.). Oxford: Arnold.
* Kristoffersen,N, J. (red.). (1998). Allmän omvårdnad. Del 3. Stockholm: Liber AB.
Madjar, I. (1997). The body in health, illness and pain. 53-73. I J. Lawler (Red.), The body in nursing. (s.53-73). Australia: Churchill Livingstone.
*Polit, D., & Hungler, B (1999). Nursing research. Philadelphia: J.B. Lippincott Company.
Socialstyrelsen (2001). Smärtbehandling i livets slutskede. Linköping: Tryckeri AB.
*Sundeen, S.J., Stuart, G.W., Rankin, E.A., & Cohen, S. (1998). Nurse-client interaktion. Implementing the nursing process. (6:th ed) URA: Mosby, Inc.

* Litteratur från tidigare genomgångna kurser.

Artiklar och avhandlingar tillkommer.

Senast reviderad litteratur: 2001-09-13

Med genomgången kurs avses att studenten har deltagit vid obligatoriska moment och vid examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/