Institutionen för hälsovetenskap

Beteende vetenskap 1-5 poäng, godkänd kurs
Medicinsk vetenskap 1-15 poäng, godkänd kurs
Medicinsk vetenskap 16-25 poäng, genomgångna kurser

Målet för kursen är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i hur preventivt arbete riktas och utövas med individ, grupp och samhälle vad gäller barn, kvinnor och män i olika åldrar. Målet är vidare att studenten har förvärvat färdigheter i att genomföra medicinskt indicerade åtgärder tillhörande sjuksköterskans preventiva arbete.

Reflektiv övning i att förändra sin livsstil
Riskfaktorer för hälsa i befolkningen
Preventiva omvårdnadsinterventioner
Medicinskt indicerade åtgärder
Aktuella lagar och författningar som styr hälsoarbete
Dokumentation av omvårdnad

I undervisningen ingår föreläsningar och gruppseminarium.
Obligatoriska delar i kursen är introduktionen, genomgång av studieuppgifter, reflektiv övning, individuell tentamen och klinisk utbildning.
Introduktion två dagar vid institutionen för hälsovetenskap, Boden.

Kliniska kursen tenteras i tre delar:

Del 1. Tentamen utförs individuellt och innebär att studenten skall planera, genomföra och utvärdera en omvårdnadsprevention..
Del 2. Examination av medicinskt indicerade åtgärder. Examinationerna sker i samråd med lärare från institutionen och yrkeshandledare.
Del 3. Analys av en intervju som presenteras i ett seminarium och bedöms av examinator. Studentens praktiska färdigheter bedöms i en trepartsamtal mellan student, yrkeshandledare och examinator.

Kursen är godkänd när alla delar är godkända.

Individuella tentamen + klinisk utbildning 5.0poäng

*Abrahamsson, L., Andersson, I., Aschan-Åberg, K., Becker, W.,
*Gustafsson, I. B., Göranzon, H., Hagren, B., Håglin, L., Jonsson, I.,
*Nilsson, G. (1992). Näringslära för högskolan. (3:euppl). Malmö: Almqvist & Wiksell.
*Agnelöw, B. & Jonsson, T. (1990). Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar).
*Andersson, S. (1997). Som dig själv. En inledning i etik. Nora: Nya Bokförlaget Doxa.
*Antonovsky, A. (1991). Hälsans mysterium.(2:a uppl). Stockholm: Natur och Kultur.
*SoS-rapport 1998:12.(1998). Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen.
*Bjålle, J. G., Haug, E., Sand, O., Sjaastad, Ö.V., Toverud, K. (1998). Människokroppen Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber Utbildning AB.
*Björkman, E. (1996). Grundläggande medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
*Crawford, C. (1994) Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
*Evenshaug, O. (1992). Barn och ungdomspsykologi.. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar).
*Eriksson, E. & Eriksson, T. (1997). Klinisk mikrobiologi Infektioner - Immunologi- Sjukvårdshygien..Stockholm: Liber AB. (Valda delar).
*Handboken för hälso- och sjukvård. (1994).. Stockholm: Landstingsförbundet. (Valda delar).
*Haug, E., Sand, O., Sjaastad, Ö. V. (1993). Människans fysiologi..
Stockholm: Liber Utbildning AB. (Valda delar).
*Hincliff, S., Norman, S. & Schober, J. (1998). Nursing practice and health care: a foundation text. (3rd edition) London: Arnold.
WWW.SOS.se "Hur mår Sverige"? finns också inlagt på sociomedicinska bibliotekets datorer och i datasalen.
*Kristoffersson, N. J. (1998. Allmän omvårdnad. Del 3.. Stockholm: Liber AB. (Valda delar).
*Polit, D. F. & Hungler, B. P. (1991). Nursing research. Principles and methods.. Philadelphia: J. B. Lippincott Company (Valda delar).
*Sandberg, N-O. & Elander, G. (1997) Pediatrik. (3:e uppl.). Stockholm:Liber Utbildning. (Valda delar).
*Tamm, M. (1996). Psykologiska teorier i vården. Göteborg: Akademiförlaget. Valda delar
*Tornstam, L. (1994) Åldrandets socialpsykologi. Stockholm: Rabén Prisma. (Valda delar).
*Weström, L. (1997). Obstetrik och gynekologi (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. (Valda delar).
*Wilow, K. (1998). Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.

*I kursen ingår litteratur som har använts i tidigare teoretiska kurser och aktuella vetenskapliga artiklar som studenten själv söker och som är
relevanta för egna arbetet.

Senast reviderad litteratur: 2000-12-08

Med genomgången kurs avses genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/