Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HSS036 Pedagogik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK / T3 Lp2,4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Kerstin Öhrling Univ lekt

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-05-22
Rev 2001 01 25

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskaper, om pedagogiska teorier, kommunikation, undervisning och handledning, som är användbara i den kommande yrkesfunktionen som sjuksköterska.

INNEHÅLL
Pedagogiska teorier
Kommunikation
Patientundervisning
Handledning



UNDERVISNING
Undervisningen meddelas i form av föreläsningar och seminarier. Närvaro är obligatorisk vid introduktion, redovisningar och seminarier.


EXAMINATION
Examination av kursen sker genom skriftliga och muntliga examinationsuppgifter. Studenten blir godkänd på kursen när samtliga uppgifter är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Pedagogiska teorier, kommunikation, pat undervisning, handl 5.0poäng

LITTERATUR
Granum, V. (1994). Att undervisa i vårdsituationer. Lund: Studentlitteratur.
Hermansen, M.V., Vråle G.B., & Carlsen, L.B. (1994). Omvårdnadshandledning. Lund: Studentlitteratur.
Svedberg, L., & Zaar, M. (1998). Boken om pedagogerna. (4:e uppl). Stockholm: Liber.
Öhrling, K. (2000). Being in the space for teaching-and-learning. The meaning of preceptorship in nurse education. Avhandling för doktorsexamen, Institutionen för lärarurbildning, Centrum för forskning i lärande, Luleå tekniska universitet, Luleå 2000:19.
Valfri litteratur och artiklar tillkommer.



Senast reviderad litteratur: 2001-05-21

ÖVRIGT



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17