Institutionen för hälsovetenskap

Robert Svartholm Leg läkare

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 17
rev 2001 05 15

Grundläggande behörighet till högskolestudier.
Anatomi och fysiologi 5p, godkänd kurs
Anatomi och fysiologi AII, genomgången kurs.
Medicinsk mikrobiologi 5p, genomgången kurs.

Målet för kursen är att studenten förvärvar grundläggande kunskaper i etiologi, patofysiologi, diagnostik, behandling och prognos vid de vanligast förekommande kirurgiska sjukdomstillstånden utifrån ett livsperspektiv. En förutsättning för att nå dessa mål är att studenten integrerar sina tidigare inhämtade kunskaper inom medicinsk vetenskap. Ett annat mål är att studenten förvärvar grundläggande kunskaper och färdigheter i medicinskt indicerade åtgärder så att dessa kan utföras på ett säkert, tryggt och värdigt sätt

Allmän kirurgiska sjukdomar och kirurgiska specialiteter:
mag-tarmkirurgi
kärlkirurgi
bröstkirurgi
traumatologi
ortopedi
urologi
gynekologi

Kliniska utbildning:
medicinskt indicerade åtgärder
bukpalpation
skötsel av PVK, infusionsbehandling

Undervisning sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, grupparbeten och seminarier. Deltagande i laborationer och seminarier är obligatoriskt. Den kliniska utbildningen utgörs av laborationer inom medicinskt indicerade åtgärder.

En del av innehållet examineras i form av individuell skriftlig tentamen och en del i form av seminarier.
I individuell skriftlig tentamen formuleras tentamensfrågorna på så sätt att studentens förmåga att tillämpa sina kunskaper i verklighetsrelaterade vårdsituationer efterfrågas.
I seminarium krävs för betyget godkänt att studenten har inhämtat faktakunskaper samt visar förmåga att förstå och kritiskt reflektera över presenterat innehåll.

Skriftlig tentamen+seminarium 5.0poäng

*Björkman, E. (1996). Grundläggande medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
*Elwin, C-E. (1997) Farmakologi och läkemedelsanvändning (3:e uppl.).Stockholm:Natur och Kultur
*Författningshandbok: För personal inom hälso- och sjukvård. (1997). Stockholm: Liber Utbildning
*Hokland, B. & Madsen, S. (1996) Klinisk kemi och fysiologi. Natur och kultur.
Järhult, J. & Offenbartl, K. (1997) Kirurgiboken. Vård av patienter med kirurgiska, urologiska
och ortopediska sjukdomar. (2:a uppl.) Stockholm: Hagman AB.
*Kristoffersen, N. J (1998). Allmän omvårdnad. Del 3. Stockholm: Liber AB.
Lindholm, C. ( 1995). Sår. Lund: Studentlitteratur.
*Socialstyrelsen. (SoS rapport 1998:12). Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm.
Berseus ,O. Mfl. (1994). Värt att veta om blod. Blodcentralen. Regionssjukhuset i Örebro
Sandberg, N-O & Elander G. (1997) Pediatrik (3:e uppl.) Stockholm: Liber Utbildning.
Weström, L. (1997) Obstetrik och gynekologi. (2:a uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Dessutom kan nationella och internationella rapporter och artiklar tillkomma.
*Litteratur som ingår i tidigare kurs.

Senast reviderad litteratur: 2000-09-21

Genomgången kurs innebär att studenten deltagit i kursens obligatoriska moment samt genomfört examination. Frånvaro vid obligatoriska moment skall återtagas efter diskussion med ansvarig lärare.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/