Institutionen för hälsovetenskap

Övriga ämnen

SSK / T2 Lp1,3

Katarina Nordstedt Univ adj

Fastställd av avdelningschef i medicinsk vetenskap vid Institutionen för hälsovetenskap
2001-06-15
Rev 2001-10-24

Medicinsk vetenskap, 1-5 poäng, genomgången kurs

Kursens mål är att studenten har förvärvat grundläggande teoretiska och praktiska färdigheter i medicinsk mikrobiologi och sjukvårdshygien. Studenten har genom kunskaper om olika mikroorganismers livsvillkor och spridningssätt utvecklat färdigheter för att verka för och praktiskt kunna förebygga uppkomst och spridning av vårdrelaterade infektioner. Studenter har dessutom skaffat sig grundläggande förståelse för infektionssjukdomars patogenes och förståelse för uppkomst av immunologiska sjukdomstillstånd.

Bakteriologi
Virologi
Mykologi
Immunologi
Smitta, smittspridning och metoder för att förebygga vårdrelaterade infektioner
Klinisk utbildning: Laborationer. Studier av mikroorganismer, praktisk sjukvårds-
Hygien
Fältstudier: Studiebesök på sjukvårdshygienisk avdelning

Vanligt förekommande humanpatogena bakteriers, protozoers, svampars och viruspartiklars uppbyggnad, förökning, virulens och spridningssätt studeras. Studier av det humana immunförsvarets olika delar och olika typer av immunisering inklusive patologiska immunologiska reaktioner ingår också i kursen. Fokus i kursen ligger på studier om infektionshygieniska åtgärder för att kunna verka för och förebygga vårdrelaterade infektioner såsom handvård, övrig barriärvård, mikrobiologiska renhetsgrader och hantering av sjukvårdens avfall. Organisation av sjukvårdshygienisk verksamhet och verksamhet för smittskydd och hälsovård samt lagstiftning inom dessa områden studeras.

I undervisningen ingår föreläsningar, laborationer, studiebesök och seminarier. Obligatorisk närvaro krävs vid laborationer, studiebesök och seminarier.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen och godkända laborationsrapporter. Vid bedömningen läggs stor vikt vid studentens förståelse för sjukvårdshygieniska åtgärder som förebygger vårdrelaterade infektioner. Vid skriftlig tentamen är kravet för betyget godkänd 70 %.

Laborationer 0.0poäng
Mikrobiologi och sjukvårdshygien 5.0poäng

Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen. SoS-rapport 1998:12.
Ericson, E. & Ericson, T. (1997). Klinisk mikrobiologi Infektioner - Immunologi - Sjukvårdshygien Stockholm: Liber AB.
Stucke, V. A. (1998). Microbiology for nurses London: Bailli¸re Tindall.
Artiklar tillkommer.

Senast reviderad litteratur: 2001-06-15