Institutionen för hälsovetenskap

Daina Dagis Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15
reviderad 2001-02-01, rev 2001-11-30

Sjukgymnastik B:1, B:2, B:3, Pedagogik, Anatomi/Fysiologi A:2, Medicinsk vetenskap, godkända kurser
Sjukgymnastik B:4, genomgången kurs:

Kursens mål är att studenten ska
utveckla kunskaper för behovet av sjukgymnastik inom primärvård och inom kommunal omsorg om äldre och handikappade,
vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter i sjukgymnastik i förebyggande, habiliterande och rehabiliterande syfte för människor med mer komplexa funktionshinder,
vidareutveckla sin förmåga att i sjukgymnastisk verksamhet beakta människors rörelseproblem i relation till den omgivande fysiska och sociala miljön.

Efter genomgången kurs ska studenten
kunna bedöma rörelseförutsättningar, rörelseförmåga och rörelsebeteende hos människor med funktionsproblem av komplex natur, med beaktande av den omgivande fysiska och sociala miljön,
utifrån patientens behov och i samråd med patienten kunna sätta mål för rehabiliteringen samt planera vilka sjukgymnastiska insatser som utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet är ägnade att nå målen,
kunna genomföra planerade insatser, dokumentera genomförande och resultat av insatser i en patientjournal,
kunna utvärdera och reflektera kritiskt över effekter och konsekvenser av genomförda insatser samt följa upp patientens behov av fortsatta rehabiliteringsåtgärder,
kunna samverka med patienters anhöriga och med personal som är verksam i patienters vård, omsorg och rehabilitering.

Primärvård
Undersökning, bedömning och sjukgymnastiska insatser för de patienter som remitterats till sjukgymnast inom primärvård inkl dokumentation i patientjournal
Samverkan med övrig personal i teamarbete.
Hälsopreventivt arbete
Kommunal omsorg om äldre och handikappade
Bedömning av behovet av sjukgymnastiska insatser på såväl individ som verksamhetsnivå samt prioritering och organisering av insatserna.
Sjukgymnastiska insatser på såväl individ som verksamhetsnivå inkl dokumentation i patientjournal
Instruktion, undervisning och handledning av personal och anhöriga i rehabiliteringsinsatser.
Teamarbete samt samverkan med anhöriga.
Orientering i organisationen av kommunens omsorgsverksamhet
Hälsopreventivt arbete

Den kliniska utbildningen innebär att studenten under handledning av en erfaren, kliniskt verksam sjukgymnast övar kliniskt tänkande och problemlösning i autentiska situationer. Utbildningen förläggs till vårdcentraler och till sjukgymnastisk verksamhet inom kommunal omsorg om äldre och handikappade, i första hand inom Norrbottens läns landsting.
Studenten ska under kursen vara placerad hos och handledas av sjukgymnast inom primärvård eller motsvarande under fem veckor och under fem veckor av sjukgymnast inom kommunal omsorg om äldre och handikappade.

Bedömning av studentens kunskaper, färdigheter, förmåga till kliniskt tänkande och problemlösning samt förmåga till terapeutiskt förhållningssätt och till samverkan med patienter, anhöriga och med personal. Bedömningsdiskussion sker mellan student, handledare och examinator utifrån det underlag för bedömning som handledaren lämnar.
Basal kroppskännedom, skriftlig rapport
Att förebygga ohälsa, skriftlig rapport
Examenspatient - Examinator i samverkan med erfaren kliniskt verksam sjukgymnast bedömer studentens förmåga att hos en patient analysera funktionsproblem och utifrån patientens behov planera de sjukgymnastiska åtgärderna samt föra ett resonemang om patientens funktionsproblem i relation till sjukgymnastik som ämne.

Att förebygga ohälsa, skriftlig rapport 0.0poäng
Basal kroppskännedom, skriftlig rapport 0.0poäng
Examenspatient 0.0poäng
Bedömning 10.0poäng

Bakk A & Grunewald K. (1998). Omsorgsboken. (3 uppl) Stockholm: Liber AB
Cullberg, J. (2000). Dynamisk psykiatri i teori och praktik (5:e uppl). Stockholm.
Dehlin, O & Rundgren, Å. (1996). Geriatrik. Lund: Studentlitteratur.
Höök, O. (Red.) (1995). Rehabiliteringsmedicin (3 uppl). Stockholm: Liber Utbildning.
Kaltenborn, F. (1999). Manual Mobilization of the Joints. Oslo: Olaf Norlis Bokhandel
Shumway-Cook, A & Woollacott, M.(1995). Motor control: theory and
practical applications. Baltimore, Md: Williams & Wilkins.
Artiklar och kopierat material tillkommer.

Senast reviderad litteratur: 2001-11-30

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/