Institutionen för hälsovetenskap

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15
reviderad 2001 01 25

Sjukgymnastik B:1, Anatomi/Fysiologi A:2, Medicinsk vetenskap,

Målet med kursen är att ge
förståelse för hur psykosomatiska och psykiatriska funktionsstörningar kan påverka individens rörelseförmåga och rörelsebeteende,
handlingsberedskap för sjukgymnastisk bedömning och behandling av patienter med störd kroppsuppfattning,
kunskaper och färdigheter för sjukgymnastisk bedömning och behandling av smärttillstånd, nedsatt rörelseförmåga och funktionsstörning i rörelseorganen med tonvikt på rygg och nacke.
förståelse för den betydelse individens kön, ålder samt etniska och kulturella hemvist har för rehabilitering av smärtproblem.

Förhållningssätt, mätmetoder och behandlingsstrategier vid rehabilitering av patienter med psykosomatiska och psykiatriska funktionsstörningar. Undersökning, bedömning och behandling vid funktionsstörning i rygg och nacke.

Undervisningen sker i form av lektioner i hel- och halvkurs där praktisk och teoretisk undervisning integreras. Tonvikten läggs vid problemlösning vilket kräver ett kritiskt och reflekterande arbetssätt. Därför bör den studerande vara väl förberedd inför varje undervisningstillfälle och aktivt delta.

Sjukgymnastik inom psykosomatik/psykiatri examineras med skriftlig rapport och uppföljande seminarium och sjukgymnastik vid funktionsstörning i rygg och nacke examineras med muntlig praktisk tentamen. Kursen är genomgången när studenten deltagit i 80% av undervisningen i kursens respektive delmoment.

Psykosomatiska och psykiatriska funtionsstörningar 2.0poäng
Muntlig/Praktisk tentamen Rygg-Nacke 3.0poäng

Kaltenborn, F. (1989). Manuell mobilisering av ryggraden. Oslo: Olaf Norlis Bokhandel
Lindgren, B. & Sundin, Ö. S-PARI. Den svenska versionen av the Physical Assessment Scale of the Relaxation Iventory (PARI). Nordisk Fysioterapi 1997; 1:114-120
Nilsson A. Att lyssna till kroppens signaler. Vård 1997;4

Roxendal, G.(1987). Ett helhetsperspektiv-sjukgymnastik inför framtiden.(rev 1997). Lund: Studentlitteratur.
Roxendal, G. Psykosomatiskt inriktad sjukgymnastik. Psykosomatisk Medicin. Red: Sivik T. & Theorell T. Lund. Studentlitteratur. 1995;296-312.
Ytterligare litteratur tillkommer.

Senast reviderad litteratur: 2001-04-11