Institutionen för hälsovetenskap

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 15
reviderad 2001-06 19, rev 2001-11-30

Godkända kurser:
Sjukgymnastik A, Anatom A:1, Fysiologi A:1, Pedagogik.
Genomgångna kurser:
Sjukgymnastik B:1 med momentet HLR godkänt, Medicinsk vetenskap.

Kursens mål är
att studenten utvecklar kunskap om sjukgymnastens yrkesroll och arbetssätt inom sluten vård,
att studenten under handledning utvecklar kunskap och färdighet i bedömning, behandling, instruktion och övriga insatser för patienter med funktionsproblem i rörelse- och stödjeorgan, andnings- och cirkulationsorgan samt nervsystem,
att studenten utvecklar förmågan att utvärdera sjukgymnastiska insatser och dokumentera dessa i patientjournal,
att studenten i klinisk verksamhet utvecklar sin självkännedom och inlevelseförmåga, förmågan till ett etiskt förhållningssätt och en helhetssyn på människan samt förmågan att skapa goda relationer till patienter, anhöriga och medarbetare.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
göra en bedömning av patienter med funktionsproblem i rörelse- och stödjeorganen, andnings- och cirkulationsorganen samt nervsystemet,
kunna sätta upp övergripande mål och delmål utifrån bedömningen och i samråd med patienten samt planera vilka sjukgymnastiska insatser som utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet är lämpliga för att nå målen,
att studenten ska kunna genomföra sjukgymnastisk behandling och andra förebyggande och rehabiliterande insatser utifrån den gjorda bedömningen och målsättningen och därvid anpassa insatserna till patientens hälsotillstånd, rörelseförutsättningar, rörelseförmåga och rörelsebeteende,
att studenten ska kunna dokumentera bedömningen, de sjukgymnastiska insatserna och resultatet av dessa i patientjournalen,
att studenten ska kunna utvärdera effekter och konsekvenser av genomförd behandling eller annan insats samt följa upp patienten vad avser behov av fortsatt sjukgymnastik och/ eller annan vård,
att studenten ska kunna genomföra sjukgymnastisk behandling och instruktion i grupp och därvid kunna anpassa behandlingen till gruppdeltagarnas individuella behov,
att studenten ska kunna samverka med anhöriga och med personal som är verksam i patientens vård, omsorg eller rehabilitering.

Sjukgymnastisk undersökning, bedömning och planering och genomförande av insatser för patienter med funktionsproblem i rörelsesystem, andnings- och cirkulationssystem samt nervsystem
Dokumentation i patientjournal
Utvärdering av behandlingseffekter
Instruktion och behandling i grupp
Teamarbete
Sökning av vetenskaplig evidens för sjukgymnastiska insatser

Den kliniska utbildningen sker under handledning av en erfaren kliniskt verksam sjukgymnast. Utbildningen förläggs till kliniker eller sjukgymnastenheter vid sjukhus i första hand inom Norrbottens läns landsting. Studenten har teoretiska förkunskaper för att öva klinisk problemlösning för patienter med funktionsproblem i rörelse- stödjeorganen, andnings- och cirkulationsorganen och nervsystemet.

Instruktionsuppgift. Skriftlig redovisning av genomförd uppgift.

Bedömning av studentens kunskaper, färdigheter och förmåga till kliniskt tänkande och problemlösning, förmåga till terapeutiskt förhållningssätt och förmåga att samverka med övrig personal, patienter och anhöriga samt förmåga att utvärdera och dokumentera de sjukgymnastiska insatserna. Bedömningsdiskussion sker mellan student, handledare och examinator utifrån det underlag som handledaren lämnar.

Seminarium: redovisning av patientproblem. Skriftlig rapport.

Klinsik utb/Instruktionsuppgift/Patientfall 10.0poäng

Björklind, P. & Fischbein, S. (1996). Det pedagogiska samspelet. Lund: Studentlitteratur.
Aquilonius, S-M. & Fagius, J. (1989). Neurologi. Almqvist & Wiksell.
Carr, J. & Shepherd R. (1999). Neurological Rehabilitation-Optimizing Motor
Performance (2 Ed). Oxford: Butterworth - Heinemann.
Ehrenkrona, E. (1994). Rehabilitering vid hjärt- och kärlsjukdomar (2:a uppl). Lund: Studentlitteratur.
Höök, O. (1995). Rehabiliteringsmedicin (3:e uppl). Stockholm: Liber.
Ingwersen, U. (1993).Lungfysioterapi (4 utg). Köpenhamn
Nyman, H. & Bartfar, A. (2000). Kliniska neuropsykologi. Lund: Studentlitteratur.
Odensten, M. (1955). Behandling av främre korsbandsskador. Astra Läkemedel AB. Torsa tryckeri AB.
Ortopedi. (1991) Huddinge: Huddinge sjukhus, Institutionen för ortopedi. Opubl. Kompendium.
Runnqvist, K. (1992). Handens rehabilitering. Vol 2. Skador, sjukdomar. Lund: Studentlitteratur.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. (1995) Motor Control - Theory and
Practical Applications, Baltimore, Md: Williams & Wilkins.
Skancke Bjerknes, M. & Björk, T, I. (1996). Klinisk utbildning i vård och omsorg - att skriva dagbok för reflektion och inlärning. Lund: Studentlitteratur.
Stordalen, J. (1999). Hygien i vårdarbete. Lund: Studentlitteratur.
Werkö, L. (Red.). (1996) Internmedicin, (2 uppl). Solna: Almkvist och Wiksell, Medicin/Liber.
Dessutom tillkommer artiklar utifrån valt patientfall.

Senast reviderad litteratur: 2001-11-30

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/