Institutionen för hälsovetenskap

Sjukgymnastik A
Anatomi/Fysiologi A:2, genomgången kurs

Målet med kursen är:
- att ge kunskaper om sjukgymnastens möjligheter att förebygga ohälsa och att rehabilitera personer med smärttillstånd och funktionsstörningar i rörelse- och stödjeorgan, nervsystem samt andning och cirkulation,
- att ge kunskaper om mätmetoder att analysera och bedöma funktionsförmåga med avseende på rörelseförutsättningar, rörelseförmåga och rörelsebeteende.

Sjukgymnastik vid smärta och funktionshinder i rörelseorganen med fokus på extremitetsleder
Sjukgymnastik vid neurologiska funktionsnedsättningar med fokus på cerebrovaskulära lesioner Parkinsons sjukdom, Multipel scleros och traumatisk ryggmärgsskada
Sjukgymnastik inom mödrahälsovård och vid inkontinens
Sjukgymnastik vid sjukdomar i andnings- och cirkulationsorgan
Förflyttningsmetodik och hjärt-lung räddning

Undervisningen sker i form av lektioner där teoretisk och praktisk undervisning integreras och bedrivs till stor del i halvkurs. Undervisningen bygger på att den studerande är väl förberedd inför varje undervisningstillfälle och deltar aktivt.

Kursen examineras genom muntlig/praktisk tentamen och fältstudie med uppföljande seminarium. Kursen är genomgången när den studerande deltagit i 80% av undervisningen i respektive delmoment.

Muntlig praktisk tentamen 7.0poäng

Andersson, G., Forsberg, A., & Malmgren, S. (1997). Konditionstest på cykel. SISU. (Bok och häfte).
Carr, J. & Shepherd R. (1999). Neurological Rehabilitation-Optimizing Motor Performance (2 Ed). Oxford: Butterworth - Heinemann.
Ehrenkrona, E. (1994). Rehabilitering vid hjärt- och kärlsjukdomar (2 uppl). Lund: Studentlitteratur.
Hahn, I. & Myrhage R. (1988) Bäckenbotten - byggnad, funktion och träning (3 uppl). Göteborg: Linderoth boktryckeri AB.
Höök, O. (Red.) (1995). Rehabiliteringsmedicin (3 uppl). Stockholm: Liber Utbildning.
Kaltenborn, F. (1999). Manual Mobilization of the Joints. Oslo: Olaf Norlis Bokhandel.
Ingwersen, U. (1993).Lungfysioterapi (4 utg). Köpenhamn
Odensten, M. (1955). Behandling av främre korsbandsskador. Astra Läkemedel AB. Trosa tryckeri AB.
Runnqvist, K. (1992). Handens rehabilitering. Vol 2. Skador, sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. (1995) Motor Control - Theory and Practical Applications, Baltimore, Md: Williams & Wilkins.
Artiklar och annat kopierat material tillkommer.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/