Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HRS004 Omvårdnad A:4 Omvårdnadshandlingar inom radiologi 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
HRS / T2 Lp4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Katarina Nordstedt Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-04-27

FÖRKUNSKAPSKRAV
Filosofi och etik i omvårdnad 1-5 poäng. Godkänd kurs
Hälsa i omvårdnad 6 - 10 poäng. Godkänd kurs
Miljö i omvårdnad 11 - 15 poäng. Godkänd kurs
Anatomi/fysiologi 5 poäng. Genomgången kurs.
Farmakologi, näringsfysiologi, anatomi 5 poäng. Genomgången kurs.
Medicinsk mikrobiologi, geriatrik och pediatrik 5 poäng. Genomgången kurs.


SYFTE/MÅL
Målet för kursen är att studenten har förvärvat grundläggande teoretiska och praktiska färdigheter i omvårdnad som integreras i omvårdnadsinterventioner, vilka befrämjar den vårdsökande människan i att kunna återfå, bibehålla och förbättra sin hälsa ur ett livscykels- och helhetsperspektiv.

INNEHÅLL
Omvårdnadsinterventioner som tillgodoser fysiologiska behov
Omvårdnadsinterventioner som tillgodoser behov av trygghet, gemenskap,
självuppskattning och självförverkligande
Berättande intervjumetodik
Klinisk utbildning: Övning i att utöva grundläggande omvårdnadsinterventioner.

Fokus i kursen ligger på omvårdnadsinterventioner baserade på röntgen och omvårdnadsteoretiska grunder. Omvårdnadsinterventioner som röntgensjuksköterskan självständigt använder sig av för att kunna stödja en person att lösa eller stödja en person att hantera aktuella eller möjliga hälsoproblem.


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, laborationer, klinisk utbildning och gruppvägledning i omvårdnad. Fokus i undervisningen ligger på laborationer och klinisk utbildning, en problematiserande arbetsform, som avser att utveckla en grund för utveckling av en praktisk, personlig och situationsbunden kunskap i omvårdnad. Obligatorisk närvaro krävs vid laborationer, klinisk utbildning och gruppvägledning.

EXAMINATION
Kursen examineras i form av individuell muntlig/praktisk tentamen, laborationsrapporter och uppsatsskrivning. Kursen är godkänd när alla kursmoment är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Crawford, C. (1994) Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
Culmer, P. J. (1995). Chesneys´care of the patient in diagnostic radiologi. Oxford: Boston:Blackwell Scientific Publications.
*Kristoffersen, N, J. (1998). Allmän omvårdnad. Del 3. Stockholm: Liber AB.
Roxendal, G. Wahlberg, C. (1996). Vårdandets vardag - händer i möte. Lund Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (SoS rapport 1997:7). Boken om trycksår. Linköping: LTAB.
*Litteraturen har använts i tidigare kurser
Artiklar tillkommer.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17