Institutionen för hälsovetenskap

Ulla Edelswärd Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-04-25

Anatomi och fysiologi 1-5 poäng: Genomgången kurs

Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupade kunskaper i nervsystemets fysiologi beträffande receptorer, transmittorsubstanser och passage av substansergenom biologiska membran. Kursens mål är även att studenten förvärvar grundläggande kunskaper i administreringsvägar, läkemedelsformer, och hur kroppen påverkas av och påverkar ett läkemedel för att utifrån röntgensjuksköterskans yrkesprofession kunna studera förväntade effekter av tillfört läkemedel. Kursens mål är även att studenten förvärvar grundläggande kunskaper i röntgensjuksköterskans läkemedelshantering och läkemedelslagstiftning. Kursens mål är att studenten med hjälp av sina egna matematiska metoder ska kunna lösa läkemedelsberäknings problem för att garantera patienters säkerhet och trygghet vid givna ordinationer. Kursens mål är dessutom att studenten förvärvar grundläggande kunskaper om topografisk anatomi med fokus på bukhålans anatomi. Dessa kunskaper utgör en av grunderna i röntgensjuksköterskans arbete med bildframställning för fastställande av diagnos.

Neurofysiologi och näringsfysiologi.
Administreringsvägar, läkemedelsformer och läkemedelslagstiftning.
Farmakodynamik och farmakokinetik.
Aritmetik, enhetsbyte, enkel ekvationslösning och procenträkning.
Topografisk anatomi.
Klinisk utbildning: läkemedelshantering

Undervisning sker i form av föreläsningar, enskilda studier, seminarier, fältstudier, laborationer och litteraturstudier.

Kursen examineras i form av individuella tentamen. Kursen är godkänd när samtliga deltentamen är godkända.

*Bjålie J. G., Haug E., Sand O., Sjaastad ¯, V. Toverud K. ( 1998) Människokroppen. Fysiologi och anatom.i. Stockholm: Liber utbildning AB.
alt.
*Budowick, M., Bjålie, J.G., Rolstad, B., Toverud, K.C. (1998). Anatomisk atlas. Stockholm: Liber utbildning AB.
*Haug, E., Sand, O., Sjaastad, ¯.V. (1993). Människans fysiologi. Stockholm: Liber utbildning AB
alt.
*Sonesson, B., Sonesson G. (1993). Människans anatomi och fysiologi. Falköping: Almqvist & Wiksell.
alt.
*Martini, F.H. (1998) Fundamentals of anatomy & physiology. (Fourth edition) New Jersey:
A Simon & Schuster Company.
alt.
*Vander, A.J., Sherman, J.H., Luciano, D.S. (1994) Human physiology. Internal edition. New York USA Mc Graw Hill.
*Feneis, H. (1996) Anatomisk bildordbok. Stockholm: Liber AB.
Abrahamsson, L., Andersson, I., Aschan-Åberg, K., Becker, W., Gustavsson, I.B., Göranzon, H. Hagren, B., Håglin, L., Jonsson, I., Nilsson, G. (1999) Näringslära för högskolan. 4 uppl. Malmö:
Almqvist & Wiksell.
Björkman, E. Hagberg M. (1998) Läkemedelsräkning. Andra omarbetade upplagan.
Lund: Studentlitteratur.
Wilow, K (2000) Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.
Persson, P., Bergendal, L., Friberg, A. Hedlund, F., Stadler, K. (1997) Läkemedel och läkemedelshantering för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
*Litteraturen har använts i tidigare kurser

Genomgången kurs innebär att studenten deltagit i kursens obligatoriska moment samt genomfört examination. Frånvaro vid obligatoriska moment skall återtagas efter diskussion med ansvarig lärare.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/