Institutionen för hälsovetenskap

HRS / T2 Lp3

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-04-25

Medicinsk vetenskap A:1, 1-5 poäng. Genomgången kurs

Kursens mål är att studenten har förvärvat grundläggande teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i medicinsk mikrobiologi. Studenten har dessutom skaffat sig en grundläggande förståelse för infektionssjukdomars patogenes och uppkomst av immunologiska sjukdomstillstånd. Målet för kursen är också att studenten har förvärvat grundläggande kunskaper i etiologi, patofysiologi, diagnostik, behandling och prognos vid de vanligast förekommande pediatriska och geriatriska/psykogeriatriska sjukdomstillstånden

Bakteriologi
Virologi
Mykologi
Immunologi
Pediatrik
Geriatrik/psykogeriatrik

I undervisningen ingår föreläsningar, laborationer och seminarier. Obligatorisk närvaro krävs vid laborationer och seminarier.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig och muntlig tentamen och godkända laborationsrapporter.

Att förebygga infektioner i vården II. Ett kunskapsunderlag. Stockholm: Socialstyrelsen. SoS-rapport 1998:12.
Ericson, E. & Ericson, T. (1997). Klinisk mikrobiolog i Infektioner. Immunologi. Sjukvårdshygien. Stockholm: Liber AB.
Larsson, M. & Rundgren, Å. (1997). Geriatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Sandberg, N-O. & Elander, G. (1997). Pediatrik. (3.e uppl.) Stockholm: Liber Utbildning.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/