Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HOM600 Social omsorg D 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Social omsorg

NIVÅ/DJUP
D M

PROGRAM/TIDSPERIOD
OMS frist / Lp1-4

SPRÅK:

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 01-01-26

FÖRKUNSKAPSKRAV
Social omsorg C, 20 poäng

SYFTE/MÅL
Målet är att studenten skall förvärva fördjupade metodologiska och ämnesspecifika kunskaper i social omsorg. Kursens mål är även att förbereda studenten för forskarutbildning i social omsorg

INNEHÅLL
Kvalitativa metoder, 5 p
I momentet studeras kvalitativa forskningsmetoder samt formulering av forskningsfrågor och val av relevanta metoder för datainsamling och analys. Vetenskapsteori och forskningsetik ingår i momentet.

Kvantitativa metoder, 5 p
I moment studeras kvantitativa forskningsmetoder samt formulering av forskningsfrågor och forskningsdesign. Vetenskapsteori och forskningsetik ingår i momentet.

Vetenskapligt arbete, 10 p
I detta moment skall ett problem relaterat till social omsorg formuleras och utmynna i ett självständigt arbete. Studenten skall dessutom opponera på ett uppsatsarbete.


UNDERVISNING
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier

EXAMINATION
De två första momenten examineras skriftligt och muntligt. Uppsatsen försvaras vid ett seminarium med opponentskap. Studenten förväntas också opponera vid ett uppsatsseminarium.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Kvantitativa metoder, 5 p
Dahl, E og Birkelund G. (1999) 'Sysselsetting, klasse og helse 1980-1995. En
analyse av fem norske unders¿kelser.', Tidsskrift for samfunnsforskning.
Field, David, Taylor, Steve (eds) (1998) Sociological perspectives on
health, illness and health care. Oxford: Blackwell Science. (valda delar)
Forsman, B. (1997) Forskningsetik : en introduktion. Lund:
Studentlitteratur.
Gilje, N. och Grimen, H. (1992) Samhällsvetenskapernas förutsättningar.
Göteborg: Daidalos.
Hanssen, Jan-Inge og Trond Bliksvær (1999) 'Income Differences between
Disabled an Non-disabled; Age, Cohort an Period Effects?', Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 1 No.2.
Hellevik, O (1996). Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap. Lund:
Natur och kultur (valda delar).
Kerlinger, F., Lee, H. (2000). Foundations of behavioral research. (senaste
upplagan) London : Booth-Clibborn (valda delar).

Kurslitteratur för Kvalitativa metoder 5p meddelas senare

Senast reviderad litteratur: 2001-08-13

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17