Institutionen för hälsovetenskap

Sociologi

OMS / T2 Lp3-4

Anders Nordlund Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-02-01.
Rev 2001-10-25.

Grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet för Sociala omsorgsprogrammet.

Kursen har till mål att ge en grundläggande förståelse av samhällets struktur och historiska förändring. Den historiska medvetenheten avser en grundläggande kännedom om och förståelse av det samtida samhällets framväxt och funktionssätt i jämförelse med tidigare och alternativa samhällstyper. Kursen ger kunskaper om i vilket sammanhang sociologin som vetenskap har uppkommit och vidareutvecklats. Vilka problem sociologin har arbetat med samt hur ämnets teoretiska utvecklingslinjer har vuxit fram internationellt och nationellt. Målet är även att förmedla en kritisk medvetenhet om nuvarande och tidigare sociologiska förståelseformer, teorier och metoder.

Kursens första tre moment omfattar 5 poäng vardera och ger en introduktion till sociologisk teori och metod. Momenten behandlar vad sociologi är samt ämnets framväxt. Momenten behandlar också klassiker och traditioner inom sociologin. Frågor som skall besvaras är hur sociologin har vuxit fram och hur olika sociologer betraktar samhället och sociala fenomen. Tonvikten är lagd på samhällets förändring, struktur, och funktion ur ett historiskt och makroorienterat perspektiv. Dessutom behandlas kön och etnicitet utifrån olika teoretiska perspektiv.

Kursens tre första moment behandlar även organisationssociologi och arbetssociologi. Organisationssociologi behandlas ur ett historiskt perspektiv och olika organisationsformer från byråkrati till projektorganisationer belyses. Arbetets villkor i det moderna samhället och i organisationer beskrivs och diskuteras från olika synvinklar.

Socialpsykologi ingår även i kursens tre första moment. En introduktion ges till det sociala beteendets, samlevnads- och interaktionsformernas förändring. En översikt över olika socialpsykologiska teorier och dess tillämpningar i analyser av sociala problem behandlas. Intresset fokuseras på människors handlingar, tänkande och attityder.

Momentet Fältförlagda studier (5 p) är kursens fjärde och sista moment. Momentet inleds med en litteraturdel och avslutas med en rapportuppgift.

Distans- och närundervisning i form av föreläsningar och seminarier

Examination sker muntligt och skriftligt.

Fältförlagda studier 5.0poäng
Sociologisk teori och metod III tentamen 5.0poäng
Sociologisk teori och metod II tentamen 5.0poäng
Sociologisk teori och metod I tentamen 5.0poäng

Moment: Sociologisk teori och metod I
Ahrne, G. Roman, C. & Franzén, M. (1996). Det sociala landskapet. Göteborg: Bokforlaget Korpen.
*Byström, J (2000) Grundkurs i statistik. Stockholm: Natur och kultur. (valda delar)
*Byström, J (2000) Grundkurs i statistik: lösningar. Stockholm: Natur och kultur. (valda delar)
Angelöw, B & Jonsson, T (2000) Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Giddens, A. (1998) Sociologi. Andra Upplagan, Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Hellevik Ottar (1996) Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap. Stockholm: Natur och kultur. (valda delar)

Referenslitteratur
Aronsson, Å. (1999). SPSS - En introduktion till basmodulen. Lund: Studentlitteratur.

Moment: Sociologisk teori och metod II
Byström, J. (2000). Grundkurs i statistik. Stockholm: Natur och kultur. (valda delar)
Byström, J (2000). Grundkurs i statistik: lösningar. Stockholm: Natur och kultur. (valda delar)
Giddens, A. (1998). Sociologi. Andra Upplagan, Lund: Studentlitteratur (valda delar )
Goffman, E. (1990). Stigma. London : Penguin
Hellevik, O. (1996) Forskningsmetoder i sociologi och statsvetenskap. Stockholm: Natur och kultur (valda delar)
Månsson, P. (red.)(1998). Moderna samhällsteorier. Stockholm: Prisma (valda delar )

Referenslitteratur
Aronsson, Å. (1999). SPSS- En introduktion till basmodulen. Lund: Studentlitteratur.

Moment: Sociologisk teori och metod III
Abrahamsson B. & Andersen, J-A (1998) Organisation - att beskriva och förstå organisationer. 2:a upplagan. Liber: Ekonomi
Ahrne, G. & Hedström P. (1999) Organisationer och samhälle. Analytiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur
Goffman. E. (1991). Asylums. London: Penguin