Institutionen för hälsovetenskap

Viveca Clementzon Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 09
reviderad2001 08 01

Grundläggande behörighet för högskolestudier och särskild behörighet för utbildningsprogrammet Social omsorg.

Kursen skall ge studenten grundläggande kunskaper i juridik med tyngdpunkt på företaget och dess förhållande till kontrahenter, kreditgivare, arbetstagare och samhälle samt att ge färdighet i att identifiera juridiska problem.

Moment 1. 5,0 poäng
Momentet inleds med en allmän orientering över rättskällorna och rättssystemets uppbyggnad samt en orientering i problemlösningsmetod. Därefter behandlas avtalsrätt, köprätt, associationsrätten, som innefattar reglerna för samverkan i olika bolagsformer, krediträtt, som bl a innefattar skuldebrevsrätt, panträtt och borgen samt företagshypotek. Momentet avslutas med skadeståndsrätt.

Moment 2. 5,0 poäng
Detta moment behandlar marknadsrätt med konsumenträtt, fastighetsrätt, ekonomisk familjerätt och arbetsrätt. Andra rättsområden som behandlas i detta moment är immaterielrätt, processrätt, särskilt med inriktning mot god man och förvaltare, och straffrätt. Momentet innehåller även en introduktion till EG-rätten.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Moment 1 examineras genom skriftlig tentamen under kursens gång. Moment 2 tenteras skriftligen vid kursens slut. Förutom godkända skriftliga tentamina krävs aktivt deltagande vid redovisning av grupparbeten samt närvaro vid seminarier. Vissa delmoment kan komma att examineras inom ramen för kursen.

Adolfsson, K mfl. (1997). Fråge- och svarskompendium för handelsrättslig översiktskurs. Uppsala: Justus förlag.
Heuman, L. (1997). Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs. senaste uppl. Stockholm: Juristförlaget Norstedts juridik
Holmberg, S. (1996) God man och förvaltare: om lagbestämmelser och behov att uppmärksamma inom socialtjänsten. Lund : Studentlitteratur
Lagbok
Malmström, Å. & Agell, A. (1997) Civilrätt. 15:e rev. uppl. Malmö : Liber ekonomi