Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HOM065 Soc oms b teorier-metoder-förhållningssätt 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Social omsorg

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
OMS / T4 Lp3-4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Lena Widerlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000-11-01.
Rev 2001-10-24.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet för sociala omsorgsprogrammet.
HOM046, HOM067, HOM068 Social omsorg A, godkänd kurs.

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs skall studenten ha fördjupade kunskaper om vetenskapliga metoder, om fysiska, psykiska och sociala livsvillkor för äldre människor och människor med funktionshinder samt om teorier, förhållningssätt och arbetsmetoder inom social omsorgsverksamhet. Vidare skall studenten ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt byggd på etisk medvetenhet, i syfte att utveckla social omsorg ur ett brukarperspektiv, samt färdigheter att samverka utifrån sin kommande yrkesprofession.



INNEHÅLL
Teorier, forskningsmetodik och uppsatsarbete
Fysiska, psykiska och social funktionshinder
Fysiskt, psykiskt och socialt åldrande
Metoder och etik i socialt omsorgsarbete


UNDERVISNING
Distans- och närundervisning i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar.

EXAMINATION
Kursen examineras via individuell skriftlig tentamen, litteraturseminarier, redovisningar individuellt och i grupp samt ett uppsatsarbete som redovisas vid ett seminarium med opponentskap.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

B-uppsats 5.0poäng
Behovsanalys, metodik och etik inom social omsorg 5.0poäng
Soc oms om personer m funktionshinder samt vet met 5.0poäng
Social omsorg om äldre samt vet metodik 5.0poäng

LITTERATUR
Andersen, I. (1998). Den uppenbara verkligheten. Lund: Studentlitteratur
Berg. S. (1996). Åldrandet; Individ, familj, samhälle. Stockholm: Hagman.
Duvner, T. (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP; autistiska störningar, dyslexi. Stockholm: Liber
Eliasson, R. (1996). Omsorgens skiftningar. Lund: Studentlitteratur.
Grunewald, K. (2000). Psykiska handikapp. (2:a omarb uppl) Stockholm: Liber
Helander, J. (1999). Att leva medan tiden går. (3 rev. uppl) Stockholm: NoK.
Holm, P. (red.) (1997). Liv och kvalitet i omsorg och pedagogik. Lund: Studentlitteratur
Kylén, G. (1983). Helhetssyn på människan. Stockholm: Ala.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur
Möller, A. (red.) (1998). Omsorgsvetenskaper. Perspektiv, forskning, praktik. Lund: Studentlitteratur.
Sandvin J, Söder M, Lichtwarck W & Magnussen T. (1998).
Normaliseringsarbeid og ambivalens. Bofelleskap som omsorgsarena. Oslo: Universitetsforlaget.
Silfverberg, G. (1996). Att vara god eller att göra rätt. Nora: Bokförlaget Nya Doxa.
Tideman, M. (2000). Handikapp: synsätt, principer, perspektiv. Lund: Studentlitteratur
Tornstam, L. (1998). Åldrandets socialpsykologi (6 rev uppl) Stockholm: Raben Prisma.
Westlund, P. (2001). Biståndsboken. (2:a omarb uppl) Stockholm: Liber.
Tillkommer nationella och internationella artiklar.

REFERENSLITTERATUR
Aronsson, Å. (2001). SPSS. (3:e uppl) Lund: Studentlitteratur
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Sjöberg, U. (1999). Handläggning av LSS-frågor (2. uppl.). Stockholm: Norstedts juridik.


Senast reviderad litteratur: 2001-10-24

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17