|
|
|
|
HOM065 Soc oms b teorier-metoder-förhållningssätt 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Social omsorg NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD OMS / T4 Lp3-4 SPRÅK: EXAMINATOR Lena Widerlund Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000-11-01. Rev 2001-10-24. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild behörighet för sociala omsorgsprogrammet. HOM046, HOM067, HOM068 Social omsorg A, godkänd kurs. SYFTE/MÅL Efter avslutad kurs skall studenten ha fördjupade kunskaper om vetenskapliga metoder, om fysiska, psykiska och sociala livsvillkor för äldre människor och människor med funktionshinder samt om teorier, förhållningssätt och arbetsmetoder inom social omsorgsverksamhet. Vidare skall studenten ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt byggd på etisk medvetenhet, i syfte att utveckla social omsorg ur ett brukarperspektiv, samt färdigheter att samverka utifrån sin kommande yrkesprofession.
| |
B-uppsats | 5.0poäng |
Behovsanalys, metodik och etik inom social omsorg | 5.0poäng |
Soc oms om personer m funktionshinder samt vet met | 5.0poäng |
Social omsorg om äldre samt vet metodik | 5.0poäng |
LITTERATUR Andersen, I. (1998). Den uppenbara verkligheten. Lund: Studentlitteratur Berg. S. (1996). Åldrandet; Individ, familj, samhälle. Stockholm: Hagman. Duvner, T. (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP; autistiska störningar, dyslexi. Stockholm: Liber Eliasson, R. (1996). Omsorgens skiftningar. Lund: Studentlitteratur. Grunewald, K. (2000). Psykiska handikapp. (2:a omarb uppl) Stockholm: Liber Helander, J. (1999). Att leva medan tiden går. (3 rev. uppl) Stockholm: NoK. Holm, P. (red.) (1997). Liv och kvalitet i omsorg och pedagogik. Lund: Studentlitteratur Kylén, G. (1983). Helhetssyn på människan. Stockholm: Ala. Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur Möller, A. (red.) (1998). Omsorgsvetenskaper. Perspektiv, forskning, praktik. Lund: Studentlitteratur. Sandvin J, Söder M, Lichtwarck W & Magnussen T. (1998). Normaliseringsarbeid og ambivalens. Bofelleskap som omsorgsarena. Oslo: Universitetsforlaget. Silfverberg, G. (1996). Att vara god eller att göra rätt. Nora: Bokförlaget Nya Doxa. Tideman, M. (2000). Handikapp: synsätt, principer, perspektiv. Lund: Studentlitteratur Tornstam, L. (1998). Åldrandets socialpsykologi (6 rev uppl) Stockholm: Raben Prisma. Westlund, P. (2001). Biståndsboken. (2:a omarb uppl) Stockholm: Liber. Tillkommer nationella och internationella artiklar.
REFERENSLITTERATUR
Senast reviderad litteratur:
2001-10-24
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |