Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HOM048 C:1 Social omsorg, Vetenskaplig teori och metod 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Social omsorg

PROGRAM/TIDSPERIOD
OMS ha 99 / T6 distans

SPRÅK:

EXAMINATOR
Johans Sandvin Professor

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000-02-15.
Rev 2000-10-23, 2001-11-06




FÖRKUNSKAPSKRAV
Social omsorg B, 20 poäng. Godkänd kurs.

SYFTE/MÅL
Målet med kursen är att ge en fördjupad vetenskapsteoretisk och
forskningsmetodisk kunskapsgrund för forskning i social omsorg. Målet är
också att ge kunskap om ämnet social omsorg med avseende på
kunskapssyn och vetenskapsteori samt forskningsmetodik för att kunna
göra utrednings- och utvecklingsarbete inom social omsorg.


INNEHÅLL
Kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv på social omsorg
Kvantitativa forskningsmetoder med betoning på bearbetning och analys


UNDERVISNING
Distans- och närundervisning i form av föreläsningar och seminarier..

EXAMINATION
Skriftliga examinationer, individuellt och i grupp.


KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Vetenskaplig teori, kvantivativa och kvalitativa metoder 5.0poäng

LITTERATUR
Aronsson, Å. (1999). SPSS- En introduktion till basmodulen. Lund: Studentlitteratur.
Eliasson, R. (1995). Forskningsetik och perspektivval (2:a uppl). Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur
Svenning, C. (1997). Metodboken. (2:a uppl). Lorentz Förlag. Eslöv. (alternativt senaste upplagan)
Svensson, P-G., & Starrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.


Senast reviderad litteratur: 2001-11-06

ÖVRIGT



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17