Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSK frist distans / Lp3

Åsa Lindström Univ adj

Fastställd av ämnesansvarig i omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-05-30

Grundläggande behörighet för högskolestudier.
Sjuksköterskeutbildning eller likvärdig utbildning motsvarande Omvårdnad A, 1-20 poäng.

Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskaper om och förståelse för omvårdnadsteorier och modeller, professionellt förhållningssätt, diagnostiskt resonemang och evidensbaserad omvårdnad. Vidare är målet att studenten med teoretiska perspektiv som utgångspunkt ska kunna planera omvårdnadsarbetet och konkreta omvårdnadsinterventioner.

Omvårdnadsteorier och modeller
Professionellt förhållningssätt
Diagnostiskt resonemang
Evidensbaserad omvårdnad
Omvårdnadsinterventioner

Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilt arbete och grupparbeten samt seminarier. Kursen ges i samarbete med Svenska distanshögskolan

Kursen tenteras individuellt eller i grupp skriftligt och muntligt. Kursen är godkänd när samtliga uppgifter är godkända.

Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C.(1999). Expertkunnande i omvårdnad. Omsorg, kliniska bedömning och etik. Lund: Studentlitteratur.
Carnevali, D.(1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber.
Ehnfors, M. (2000). VIPS-boken: om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen. Stockholm:Vårdförbundet.
Kirkevold, M.(2000). Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur;
Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M.(1997). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Sundeen, S., Stuart, G., Rankin, E., & Cohen, S.(1998). Nurse-client interaction. Implementing the nursing process. St Louis, Missouri: C.V. Mosby Company.

Artiklar tillkommer

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/