Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSKfrist distans / Lp2

Åsa Lindström Univ adj

Fastställd av ämnesansvarig i omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-05-30

Grundläggande behörighet för högskolestudier.
Sjuksköterskeutbildning eller likvärdig utbildning motsvarande Omvårdnad A, 1-20 poäng.

Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskap om och förståelse för hälsobegreppets olika dimensioner, hälsa i sjukdom och lidande och hälsa ur ett omvårdnadsperspektiv. Vidare är målet att studenten har förvärvat kunskap om vårdmiljöns betydelse människans hälsa.

Hälsobegreppets olika dimensioner
Hälsa i sjukdom och lidande
Hälsa ur ett omvårdnadsperspektiv
Vårdmiljö

Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilt arbete och grupparbeten samt seminarier. Kursen ges i samarbete med Svenska distanshögskolan..

Kursen tenteras individuellt och i grupp skriftligt och muntligt. Kursen är godkänd när samtliga uppgifter är godkända.

Antonovsky, A.(1991). Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och kultur.
Hanssen, I.(1998). Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Kallenberg, K., & Larsson, G.(2000). Människans hälsa, livsåskådning och personlighet. Falun: Natur och Kultur.
Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M.(1997) Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Omvårdnad nu. The state of the art in nursing: 6e konferensen, 24-25 september. Stockholm: Spri, Svensk sjuksköterskeförening (SSF), Omvårdnad 8; 1999. 108 s
Willman, A.(1996). Hälsa är att leva. En teoretisk och empirisk analys av begreppet hälsa med exempel från geriatrisk omvårdnad. Stockholm:FoU-rapport 47. Vårdförbundet SHSTF.
Artiklar tillkommer

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/