Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSK frist distans / Lp1

Åsa Lindström Univ adj

Fastställd av ämnesansvarig i omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-05-30

Grundläggande behörighet för högskolestudier.
Sjuksköterskeutbildning eller likvärdig utbildning motsvarande Omvårdnad A, 1-20 poäng.

Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskap om och förståelse för vetenskapsfilosofi, filosofiska synsätt, etiska resonemang och etiska frågeställningar. Studenten skall kunna analysera och argumentera för etiska ställningstaganden i patient- och närståenderelationen.

Vetenskapsfilosofi
Filosofi/vårdfilosofi
Etik/vårdetik

Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilt arbete och grupparbeten samt seminarier. Kursen ges i samarbete med Svenska distanshögskolan.

Kursen tenteras individuellt och i grupp skriftligt och muntligt. Kursen är godkänd när samtliga uppgifter är godkända.

Backman,J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bråkenhielm, C-R., Grenholm, C-H., Koskinen, L., & Thorsén, H.(1992). Aktuella livsåskådningar. Del 1: Existentialism, marxism. Lund: Nya Doxa
Bråkenhielm, C-R., Grenholm, C-H., Koskinen, L., & Thorsén, H.(1993). Aktuella livsåskådningar. Del 2: Feminism, ekosofi, humanism, livsåskådningsperspektiv i psykologin och naturvetenskapen. Lund: Nya Doxa.
Henriksen, J-O., & Vetlesen, AJ.(2001). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur.
Malmsten, K.(2001). Etik i basal omvårdnad - i någon annans händer. Lund: Studentlitteratur.
Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M.(1997). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Sjuksköterskornas vetenskapliga råd inom svensk sjuksköterskeförening. Panelens uttalande och experternas föredrag vid konferens 11 - 13 december 2000. Omvårdnad som akademiskt ämne. 78 s http://www.swenurse.se/start/index.htm
Statens Medicinska Råd.(1994). Människosyner. Etiska vägmärken 6. Stockholm: Fritze;

Artiklar tillkommer

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/