Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HFO605 Omvårdnad B, 21-40 poäng 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK frist distans halvtid / Lp1-4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Kerstin Nyström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-12-07
Reviderad 2001 01 19

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Sjuksköterskeutbildning eller likvärdig utbildning motsvarande Omvårdnad A 20 poäng

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskap om olika filosofiska synsätt på människa, hälsa och etiska frågeställningar i patient- och närståenderelationer. Kunskaper om vårdmil-jöns och omvårdnadsorganisationens betydelse för människans hälsa har även förvärvats.. Vidare ska studenten ha utvecklat förmågan att syntetisera och värdera sin kunskap om teoretiska perspektiv som utgångspunkt för olika sätt att planera omvårdnadsarbetet och den konkreta omvårdnads-handlingen samt inhämtat kunskaper i observations- och intervjumetodik. Studenten ska även ha utvecklat förmågan att kritiskt granska och värdera eget och andras skriftliga arbeten.


INNEHÅLL
Delkurs B:1 Filosofi och etik 5 poäng
Grundläggande vetenskapsteori
Filosofi-vårdfilosofi
Omvårdnadsteorier/modeller
Etik

Delkurs B:2 Hälsa och miljö 5 poäng
Hälsobegreppets olika dimensioner
Hälsa i sjukdom och lidande
Omvårdnadsrelation
Vårdmiljö
Organisation av omvårdnadsarbetet
Observationsmetodik

Delkurs B:3 Omvårdnadshandlingar 5 poäng
Omvårdnadsinterventioner
Diagnostiskt resonemang
Omvårdnadsdokumentation
Evidensbaserad omvårdnad
Artikelgranskning

Delkurs B:4 Uppsats 5 poäng
Uppsats
Opponentskap samt respondentskap


UNDERVISNING
I undervisningen ingår föreläsningar, enskilt arbete, arbete i grupp, fältstudier och seminarier.

EXAMINATION
Delkurs B:1, B:2 och B:3 tenteras individuellt eller i grupp skriftligt och muntligt.
Delkurs B:4 examineras vid ett seminarium med opponentskap.
För godkänt betyg krävs att den muntliga och skriftliga examinationen är godkänd.


KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

B:4 Uppsats 5 poäng 5.0poäng
B:3 Omvårdnadshandlingar 5 poäng 5.0poäng

LITTERATUR
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bråkenhielm, C-R., Grenholm, C-H., Koskinen, L., & Thorsén, H. (Red.). (1988). Aktuella livsåskådningar. Del 1: Existentialism, marxism. Lund: Doxa.
Bråkenhielm, C-R., Grenholm, C-H., Koskinen, L., & Thorsén, H. (Red.). (1991). Aktuella livsåskådningar. Del 2: Feminism, ekosofi, humanism, livsåskådningsperspektiv i psykologin och naturvetenskapen. Lund: Doxa.
Alt. till Bråkenhielm m.fl: Mouwitz, L. (1997). Filosofi. Malmö: Gleerups utbildningscentrum AB.
Henriksen, J-O., & Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur. Alt.: Kalkas, H., & Sarvimäki, A. (1996). Omvårdnadsetikens grunder. Stockholm: Liber Utbildning.
Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier. Lund: Studentlitteratur.
Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M. (1992). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad. Stockholm: Liber Utbildning.
Artiklar tillkommer

Delkurs B:2
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. (1998). Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Fridell, S.(1998). Rum för vårdens möten. Akademisk avhandling. Stockholm: Kungliga tekniska högskolan.
Jerlang, E., Egeberg, S., Halse, J., Jonassen, A. J., Ringsted, S., & Wedel-Brandt, B. (1999). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Liber AB.
Klockars, K., & Österman, B. (1995). Begrepp om hälsa. Stockholm: Liber Utbildning.
Kihlgren, M. (Red.), Johansson, G., Engström, B., & Ekman G. (2000). Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
*Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M. (1992). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Polit, D.F., & Hungler, B.P. (1999). Nursing research. Principles and methods (6:e uppl.). Philadelphia: J.B.Lippincott Company.
Segesten, K. (1996). SoS-rapport 1997:1.The dream team.
Sundeen, S., Stuart, G., Rankin, E., & Cohen, S. (1998). Nurse-client interaction. Implementing the nursing process. St Louis, Missouri: C.V. Mosby Company.
Lindemann-Nelson, H., & Lindemann-Nelson, J. (1995). The Patient In The Family. London: Routledge.
Artiklar tillkommer.

Delkurs B:3
*Backman. J. (1989). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Carnevali, D. (1996). Handbok i omvårdnadsdiagnostik. Stockholm: Liber
Ehnfors, M., Ehrenberg, A., & Thorell-Ekstrand, I. (2000). Vipsboken. Stockholm: Vårdförbundet (Vårdförbundets FoU-rapport nr 48).
Kirkevold, M., Nortvedt, F., & Alvsvåg, H. (1994). Klokhet, omdöme och skicklighet. Lund: Studentlitteratur.
*Norberg, A., Axelsson, K., Hallberg, I., Lundman, B., Athlin, E., Ekman, S-L., Engström, B., Jansson, L., & Kihlgren, M. (1992). Omvårdnadens mosaik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
*Scheel, M. (1996). Interaktionell omvårdnad. Stockholm: Liber Utbildning.
Artiklar tillkommer.

Delkurs B:4
Litteratur från delkurserna B:1, B:2 och B:3 samt egen sökning av litteratur relevant för uppsatsen tillkommer.

* Litteratur från föregående kurs

Senast reviderad litteratur: 2001-01-19

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17