Institutionen för hälsovetenskap

C K

Arb/fristående / Lp3-4,dis

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-00-00

Arbetsterapi C. Vetenskapliga metoder samt ämnesfördjupning, 10 poäng. Godkända betyg.

Kursen innehåller att under vetenskaplig handledning planera, genomföra, skriftligt rapportera och försvara ett examensarbete. Att som opponent analysera och kritiskt granska ett annat examensarbete.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, enskilda studier, seminarier och handledning.

Projektplanen inför examensarbetet granskas vid seminarium. Examensarbetet examineras i form av skriftlig dokumentation och seminarium med opponent/respondentskap.

Uppsatsarbete 10.0poäng

Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Holloway, I. & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. London: Blackwell Science Ltd.
Jarrick, A & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
MRF-rapport 2, 1996. Riktlinjer för etisk värdering av medicinsk humanforskning. Forskningsetisk policy och organisation i Sverige. Stockholm: Medicinska forskningsrådet.
Starrin, B. & Svensson, P.G. (1999). Kvalitativa metoder och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur.
Svenning, C. (1996). Metodboken. Lund: Studentlitteratur.
Trost, J. (1994). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.

Varje kursdeltagare skall även i samråd med handledare och examinator välja forskningsmetodisk och ämnesteoretisk litteratur i anslutning till det egna uppsatsarbetet.

Examinator; Univ. lektor i arbetsterapi.