|
|
|
|
HAR601 Arbetsterapi C:2 Syntes av begrepp, teorier och modeller 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD ARB / Lp1-2 SPRÅK: EXAMINATOR Gunilla Isaksson Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-05-21 FÖRKUNSKAPSKRAV Arbetsterapikurser på A-nivå 1-20 poäng, godkända betyg. Arbetsterapikurser på B-nivå 21-40 poäng, godkända betyg. eller motsvarande. SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten efter genomgången kurs har fördjupade kunskaper om och färdigheter i att värdera arbetsterapeutiska teorier och modeller för att på ett kvalitativt sätt arbeta med klienter och utveckla professionen. INNEHÅLL Teorier och modeller i arbetsterapi Teorier och modeller för hälsa och sjukdom Folkhälsa; promotion och prevention Kliniska resonemang i arbetsterapi UNDERVISNING Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. EXAMINATION Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Folkhälsa m m Tentamen | 1.0poäng |
Kliniskt resonemang Tentamen | 1.0poäng |
Teorier o modeller arbetsterapi Tentamen | 2.0poäng |
Teorier o modeller arbetsterapi | 1.0poäng |
LITTERATUR Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser: Uppsatser. Lund:Studentlitteratur. Barnes, C., Mercer, G., & Shakespeare, T. (1999). Exploring disability.Cambridge: Polity Press, kap. 1-3. Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi.Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer. Hagedorn, R. 1995. Occupational therapy. Perspectives and processes. Edinburgh : Churchill Livingstone, kap. 3 Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund:Studentlitteratur. Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations for occupational therapy. (2 ed) Philadelphia: F. A: Davis. Mattingly, C., & Fleming, M. (1994). Clinical reasoning in a therapeutic practice. Philadelphia: F. A.: Davis. Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven Neistadt, M.E., & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 2, 9, 22-26. Tamm, M. (1994). Modeller i hälsa och sjukdom. Saltsjö-Boo: Tiger. Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE. Wilcock, A. (1998). An occupational perspective on health. Thorafare: SLACK Inc, kap 5-6.
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |