Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR601 Arbetsterapi C:2 Syntes av begrepp, teorier och modeller 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB / Lp1-2

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gunilla Isaksson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-05-21

FÖRKUNSKAPSKRAV
Arbetsterapikurser på A-nivå 1-20 poäng, godkända betyg.
Arbetsterapikurser på B-nivå 21-40 poäng, godkända betyg.
eller motsvarande.


SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten efter genomgången kurs har fördjupade kunskaper om och färdigheter i att värdera arbetsterapeutiska teorier och modeller för att på ett kvalitativt sätt arbeta med klienter och utveckla professionen.

INNEHÅLL
Teorier och modeller i arbetsterapi
Teorier och modeller för hälsa och sjukdom
Folkhälsa; promotion och prevention
Kliniska resonemang i arbetsterapi


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Folkhälsa m m Tentamen 1.0poäng
Kliniskt resonemang Tentamen 1.0poäng
Teorier o modeller arbetsterapi Tentamen 2.0poäng
Teorier o modeller arbetsterapi 1.0poäng

LITTERATUR
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser: Uppsatser. Lund:Studentlitteratur.
Barnes, C., Mercer, G., & Shakespeare, T. (1999). Exploring disability.Cambridge: Polity Press, kap. 1-3.
Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi.Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer.
Hagedorn, R. 1995. Occupational therapy. Perspectives and processes. Edinburgh : Churchill Livingstone, kap. 3
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund:Studentlitteratur.
Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations for occupational therapy. (2 ed) Philadelphia: F. A: Davis.
Mattingly, C., & Fleming, M. (1994). Clinical reasoning in a therapeutic practice. Philadelphia: F. A.: Davis.
Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven
Neistadt, M.E., & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 2, 9, 22-26.
Tamm, M. (1994). Modeller i hälsa och sjukdom. Saltsjö-Boo: Tiger.
Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.
Wilcock, A. (1998). An occupational perspective on health. Thorafare: SLACK Inc, kap 5-6.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17