Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR062 B:7 Verksamhetsförlagd utbildning 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB Valbar / T6 Lp2,4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Agneta Öhrvall Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-10-20
Rev 2001-01-26,2001-09-11


FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeuter
Arbetsterapikurser på A-nivå, 1-20 poäng, godkända betyg
Arbetsterapikurser på B-nivå, 21-40 poäng, godkända betyg
Arbetsterapi Verksamhetsförlagd utbildning 10 poäng, godkända betyg
Arbetsterapi Verksamhetsförlagd utbildning 5 poäng, godkända betyg
Psykologi 3 poäng, godkänt betyg
Sociologi 2 poäng, godkänt betyg
Anatomi 5 poäng, godkänt betyg
Fysiologi 5 poäng, godkänt betyg
Pedagogik 5 poäng, godkänt betyg
Medicinsk vetenskap, A-nivå 1-10 poäng, godkända betyg
Organisation och ledarskap 5 poäng, genomförd kurs
Arbetsvetenskap 5 poäng, genomförd kurs



SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha fördjupat sin yrkeskompetens genom att integrera teoretiska och praktiska kunskaper i arbetsterapeutiska åtgärder vid behandling, konsultation och handledning inom förebyggande och habiliterande/rehabiliterande verksamheter.

Efter genomgången kurs skall studenten ha kunskaper om:
att förstå, tillämpa och analysera ett arbetssätt som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet
att förstå och analysera hur individers förmåga att utföra dagliga aktiviteter påverkan av sjukdom, skada och medfödda funktionsnedsättningar
att förstå och analysera hur olika miljöfaktorer påverkar individers aktivitet och hälsa
arbetsterapeutiska åtgärder på olika nivåer i vårdkedjan
att förstå andra professioners ansvarsområden och arbetsuppgifter inom vård och rehabilitering
hur olika faktorer i samhället påverkar vård och rehabilitering
genomförandet av arbetsterapeutiska åtgärder i enlighet med yrkets etiska kod och gällande lagstiftning
samt visa färdighet i:
att föra ett arbetsterapeutiskt resonemang samt fatta beslut angående åtgärder vid tillämpningen av arbetsterapiprocessen
att ha förmåga till etiska resonemang och ställningstaganden samt ett empatiskt, terapeutiskt förhållningssätt
muntlig och skriftlig kommunikation med övrig personal och andra enheter samt hur åtgärder dokumenteras
att ha förmåga att arbeta i grupper med klienter, anhöriga och/eller personal
att visa förmåga till självbedömning genom att identifiera, analysera och utveckla personliga egenskaper och kvaliteter som krävs av professionen


INNEHÅLL
De studerande skall planera och genomföra arbetsterapeutiska åtgärder för klientgrupp eller verksamhetsområde. Studenten skall även fördjupa sin yrkeskompetens i att utreda, bedöma, åtgärda och utvärdera individers aktivitetsförmåga och i enlighet med yrkets etiska kod skall yrkeskompetens och professionellt förhållningssätt vidareutvecklas

UNDERVISNING
Studenten ska under handledning, litteraturstudier och fältstudier fördjupa sina kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutisk yrkesutövning

EXAMINATION
Examinationen sker i form av fallstudie som presenteras som vetenskaplig rapport samt bedömning av yrkeskompetens.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Slutbedömning 5.0poäng

LITTERATUR
*Fortmeier, S., Thanning, G. (1998). Sett med patientens ögon. Lund. Studentlitteratur.
*Kiehlhofner, G. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy. Philadelphia: f. A. Davis Company.
*Mosey, A. C. (1986). Psychosocial Components of Occupational Therapy. New York: Raven Press.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. (1998). Willard & Spackmans Occupational Therapy.(9ed). Philadelphia: Lippincott.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, an Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario: CAOT Publications ACE.
Dessutom ska studenten söka ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar inom arbetsterapi och andra ämnesområden som är relevanta för det område där studenten har sin verksamhetsförlagda utbildning och som utvecklar studentens kunskaper i de uppgifter som hon/han ställs inför. Studenten förväntas upprätta en litteraturlista på den litteratur och de artiklar som används under kursen.
*Litteratur från tidigare kurs.


Senast reviderad litteratur: 2001-09-11

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17