Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR059 B:6 Arbetsterapi: Verksamhetsförlagd utbildning 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB / T6 Lp1,3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Agneta Öhrvall Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-10-18
Rev 2001-07-31,2001-09-11



FÖRKUNSKAPSKRAV
Arbetsterapikurser på A-nivå, 1-20 poäng, godkända betyg
Arbetsterapikurser på B-nivå, 21-40 poäng, godkända betyg
Arbetsterapi B:5, Verksamhetsförlagd utbildning 10 poäng, godkänt betyg
Psykologi 3 poäng, godkänt betyg
Sociologi 2 poäng, godkänt betyg
Anatomi 5 poäng, godkänt betyg
Fysiologi 5 poäng, godkänt betyg
Pedagogik 5 poäng, godkänt betyg
Medicinsk vetenskap A:1 5 poäng, godkända betyg
Medicinsk vetenskap A:2 5 poäng, godkända betyg
Alt. Kurser i Medicinsk vetenskap på A-nivå, 1-10 poäng, godkända betyg
Arbetsvetenskap 5 poäng, genomförd kurs
Organisation Ledarskap 5 poäng, genomförd kurs



SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat yrkeskompetens genom att integrera teoretiska och praktiska kunskaper i arbetsterapeutiska åtgärder vid behandling, konsultation och handledning inom förebyggande och habiliterande/rehabiliterande verksamheter.

Efter genomgången kurs skall studenten ha kunskaper om:
att förstå, tillämpa och analysera ett arbetssätt som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet
att förstå och analysera hur individers förmåga att utföra dagliga aktiviteter påverkan av sjukdom, skada och medfödda funktionsnedsättningar
att förstå och analysera hur olika miljöfaktorer påverkar individers aktivitet och hälsa
arbetsterapeutiska åtgärder på olika nivåer i vårdkedjan
att förstå andra professioners ansvarsområden och arbetsuppgifter inom vård och rehabilitering
hur olika faktorer i samhället påverkar vård och rehabilitering
genomförandet av arbetsterapeutiska åtgärder i enlighet med yrkets etiska kod och gällande lagstiftning
samt visa färdighet i:
att föra ett arbetsterapeutiskt resonemang samt fatta beslut angående åtgärder vid tillämpningen av arbetsterapiprocessen
att ha förmåga till etiska resonemang och ställningstaganden samt ett empatiskt, terapeutiskt förhållningssätt
muntlig och skriftlig kommunikation med övrig personal och andra enheter samt hur åtgärder dokumenteras
att ha förmåga att arbeta i grupper med klienter, anhöriga och/eller personal
att visa förmåga till självbedömning genom att identifiera, analysera och utveckla personliga egenskaper och kvaliteter som krävs av professionen


INNEHÅLL
De studerande skall planera och genomföra arbetsterapeutiska åtgärder för klienter inom olika verksamhetsområden. Kursen innehåller kunskaper om hur arbetsterapeuter utreder, bedömer, åtgärdar och utvärderar individers aktivitetsförmåga samt vidareutvecklar ett professionellt förhållningssätt i enlighet med yrkets etiska kod. Åtgärderna skall samordnas med andra aktörer.

UNDERVISNING
Studenten ska under handledning, litteraturstudier och fältstudier vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutisk yrkesutövning.

EXAMINATION
Examinationen sker i form av rapportskrivning och bedömning av yrkeskompetens.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Bedömning yrkeskompetens, rapportskrivning 5.0poäng

LITTERATUR
*Fortmeier, S., Thanning, G. (1998). Sett med patientens ögon. Lund. Studentlitteratur.
*Kiehlhofner, G. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy. Philadelphia: f. A. Davis Company.
*Mosey, A. C. (1986). Psychosocial Components of Occupational Therapy. New York: Raven Press.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. (1998). Willard & Spackmans Occupational Therapy. .(9ed). Philadelphia: Lippincott.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, an Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario: CAOT Publications ACE.
Dessutom ska studenten söka ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar inom arbetsterapi och andra ämnesområden som är relevanta för det område där studenten har sin verksamhetsförlagda utbildning och som utvecklar studentens kunskaper i de uppgifter som hon/han ställs inför. Studenten förväntas upprätta en litteraturlista på den litteratur och de artiklar som används under kursen.
* Litteratur från tidigare kurs.


Senast reviderad litteratur: 2001-01-30

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt tentamen.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17