Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR055 C:2 Arbetsterapi: Syntes av begrepp,teorier och modeller 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB / T5 Lp1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gunilla Isaksson Univ adj

FASTSTÄLLD
av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
Rev 200-09-05, 2001 01 24, 2001-07-30, 2001-09-13



FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Arbetsterapikurser på A-nivå 1-20 poäng, godkända betyg.
Arbetsterapikurser på B-nivå 20-40 poäng, godkända betyg.
Arbetsterapikurs C1, genomförd kurs.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper om och färdigheter i att värdera arbetsterapeutiska teorier och modeller för att på ett kvalitativt kunna sätt arbeta med klienter och utveckla professionen.

INNEHÅLL
Teorier och modeller i arbetsterapi
Teorier och modeller för hälsa och sjukdom
Folkhälsa: promotion och prevention
Arbetsterapeutens yrkesansvar

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om och ger färdigheter i att föra kliniska resonemang genom att värdera teorier och modeller i förhållande till beprövad erfarenhet. Kunskapen skall fördjupa färdigheter i att säkra kvalitén i arbetsterapeutiska åtgärder ur ett individ och samhällsperspektiv. Under kursen skall studenten även fördjupa sina kunskaper om forskning i arbetsterapiämnet.




UNDERVISNING
Undervisningen sker främst i form av seminarier, gruppdiskussioner och föreläsningar.

EXAMINATION
Kursen tenteras i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid metodövningar och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Syntes av begrepp, teorier och modeller. 2 tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser: Uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Barnes, C., Mercer, G., & Shakespeare, T. (1999). Exploring disability. Cambridge: Polity Press, kap. 1-3.
*Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer.
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter. (1998). Arbetsterapeuten som legitimerad yrkesutövare. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters publikationer.
Författningshandboken 2000. För personal inom hälso- och sjukvården. 1998:531 Lag om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område (LOYHSO). Stockholm: Liber.
Hagerdon, R. 1995. Occupational therapy. Perspectives and processes. Edinburgh : Churchill Livingstone, kap. 3
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur.
*Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations for occupational therapy. (2 ed) Philadelphia: F. A: Davis.
Mattingly, C., & Fleming, M. (1994). Clinical reasoning in a therapeutic practice. Philadelphia: F. A.: Davis.
*Neistadt, M.E., & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 2, 9, 22-26.
Wilcock, A. (1998). An occupational perspective on health. Thorafare: SLACK Inc, kap 5-6.

Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2001-09-13

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17