Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR054 C:1 Arbetsterapi:Vetenskaplig teori och metod 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB T5 / Lp1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Margareta Lilja Univ lekt

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
rev 2001-01-15, 2001 07 30, 2001-09-13.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet
Arbetsterapikurser på A-nivå 1-20 poäng - godkända betyg.
Arbetsterapikurser på B-nivå 21-40 poäng - godkända betyg.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper och färdigheter i vetenskaplig teori och metod för att genomföra en vetenskaplig uppsats i huvudämnet arbetsterapi.



INNEHÅLL
Olika forskningstraditioner, forskningsprocessen och forskningsetik
Kvantitativa metoder och kvalitativa metoder
Projektplan för uppsats 10 poäng

Kursen innehåller fördjupade kunskaper i vetenskapliga teorier och metoder. Tyngdpunkten läggs på fördjupad förståelse av forskningstraditioner samt färdighet i att tillämpa metoder inom dessa, användbara inom arbetsterapin.


UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppuppgifter och seminarier.

EXAMINATION
Undervisning och litteratur examineras i seminarieform och genom skriftliga och muntliga redovisningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Vetenskaplig teori och metod 5.0poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Eilertson, G. (1992). Grundläggande statistik-med tillämpning inom vården., Lund: Studentlitteratur.
Holloway, I. & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. London: Blackwell Science Ltd.
*Jarrick, A & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
*Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
MRF-rapport 2, 1996. Riktlinjer för etisk värdering av medicinsk humanforskning. Forskningsetisk policy och organisation i Sverige. Stockholm: Medicinska forskningsrådet.
Starrin, B. & Svensson, P.G. (1999). Kvalitativa metoder och vetenskapsterori. Lund: Studentlitteratur.
*Svenning, C. (1999). Metodboken. Eslöv-Höör: Lorentz Förlag.
Trost, J. (1994). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.
Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser


Senast reviderad litteratur: 2001-07-30

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.




Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17