Institutionen för hälsovetenskap

Agneta Öhrvall Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
Rev 2001 01 30, 2001-09-11

Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Arbetsterapi A1, A2, A3, A4, B1, B2, B3 genomförda kurser

De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell och specifik metodik genom att tillämpa miljöfaktorers inverkan på arbetsterapeutiska interventioner. Studenten skall även ha vidareutvecklat förmåga till tvärprofessionell samverkan så att klienter skall uppleva vården som en helhet.

Miljöfaktorer
Tvärprofessionell samverkan
Folkhälsovetenskap och prevention
Etik
Vetenskaplig teori och metod

Kursen ska stärka studentens förmåga att reflektera över och tillämpa individ- och miljöinriktade arbetsterapeutiska åtgärder. Resonemang om och färdigheter i etiska ställningstaganden ska vidareutvecklas. Dokumentation av arbetsterapeutiska åtgärder genomförs och analyseras utifrån gällande författningar. Genom att tillämpa vetenskapliga metoder ska studenten beskriva och förstå kunskapsområdet.

Undervisning sker i form av föreläsningar, metodövningar, gruppdiskussioner och seminarier.

Uppgifter som redosisas skriftlig och muntligt vid seminarier.

Miljöns betydelse för intervention 5.0poäng

Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Berg- Wedren, C. (1995). Yrkesjournal för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters publikationer.
Collste, G. 1996. Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur.
*Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer.
*Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA). (1992). Etisk kod för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer.
*Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur.
Iwarsson, S. (1997), Enabler- en metod för tillgänglighetsanalys i boendet. Lunds Universitet, Institutionen för samhällsmedicinska vetenskaper.
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
*Johannessen, E. & Jahlenius, L. (997). Låt udda bli jämnt. Exempel på åtgärder vid bostadsanpassning. Vällingby. Handikappinstitutet.
Medin, J. & Alexandersson, K. (2000). Begreppen hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur.
*Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 5, 44, 47.
Sandberg, H. (1997). Team i utveckling. Kvalitetsarbete i offentlig sektor. Lund: Studentlitteratur.
SOSFS 1996:32. Informationsöverföring och samordnad vårdplanering
Statens Medicinsk - Etiska Råd. (1996). Information och samtycke - om kommunikationens betydelse i vården. Etiska vägmärken 8. Stockholm: Fritzes.

Ytterligare artiklar tillkommer.
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2001-09-11

Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/