|
|
|
|
HAR040 Arbetsterapi B:4, Åtgärder i vårdkedjan 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD ARB / T4 Lp3 / / SPRÅK: EXAMINATOR Agneta Öhrvall Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 Rev 2001 01 30, 2001-09-11 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet. Arbetsterapi A1, A2, A3, A4, B1, B2, B3 genomförda kurser
Kursen ska stärka studentens förmåga att reflektera över och tillämpa individ- och miljöinriktade arbetsterapeutiska åtgärder. Resonemang om och färdigheter i etiska ställningstaganden ska vidareutvecklas. Dokumentation av arbetsterapeutiska åtgärder genomförs och analyseras utifrån gällande författningar. Genom att tillämpa vetenskapliga metoder ska studenten beskriva och förstå kunskapsområdet.
| |
Miljöns betydelse för intervention | 5.0poäng |
LITTERATUR Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Berg- Wedren, C. (1995). Yrkesjournal för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters publikationer. Collste, G. 1996. Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. *Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer. *Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA). (1992). Etisk kod för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer. *Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur. Iwarsson, S. (1997), Enabler- en metod för tillgänglighetsanalys i boendet. Lunds Universitet, Institutionen för samhällsmedicinska vetenskaper. Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur *Johannessen, E. & Jahlenius, L. (997). Låt udda bli jämnt. Exempel på åtgärder vid bostadsanpassning. Vällingby. Handikappinstitutet. Medin, J. & Alexandersson, K. (2000). Begreppen hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur. *Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 5, 44, 47. Sandberg, H. (1997). Team i utveckling. Kvalitetsarbete i offentlig sektor. Lund: Studentlitteratur. SOSFS 1996:32. Informationsöverföring och samordnad vårdplanering Statens Medicinsk - Etiska Råd. (1996). Information och samtycke - om kommunikationens betydelse i vården. Etiska vägmärken 8. Stockholm: Fritzes.
Ytterligare artiklar tillkommer.
Senast reviderad litteratur:
2001-09-11
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |