Institutionen för hälsovetenskap

Gunilla Isaksson Univ adj

av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
Reviderad 2001 01 24, 2001-09-13

Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Arbetsterapi: A1, A2, A3, A4, B1 ,B2, Genomförda kurser
A2 Medicin, Genomförd kurs

De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell metodik samt i att tillämpa kunskaper för att utifrån klienters behov föra ett arbetsterapeutiskt resonemang; utreda, bedöma, behandla och utvärdera aktivitetsförmåga.

Kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutiska praxismodeller samt socialpsykologiska och psykodynamiska referensramar tillämpbara vid:
psykiatri
geriatrik och psykosomatik

Kursen ger kunskaper om arbetsterapeutiska praxismodeller och referensramar som utgör grund för åtgärdsplanering. Kursen skall även utveckla studentens känslomässiga förståelse för hur klienter upplever sjukdom/skada samt utifrån etiska perspektiv utveckla ett förhållningssätt till klienter och närstående. Kritiskt förhållningssätt skall vidareutvecklas genom analys och värdering av arbetsterapiforskning i förhållande till beprövad erfarenhet inom det aktuella området.

U ndervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, metodövningar, litteraturgranskning och gruppdiskussioner.

Kursen tenteras i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid metodövningar och seminarier.

Psykiatri 2.5poäng
Geriatrik - Psykosomatik 2.5poäng

Ahlgren, A. (1994). Boendeboken. Lund: Studentlitteratur.
Berg, S.(1996). Åldrandet. Stockholm: Förlaget Hagman.
Borg, B. (1991). The Group System. Thorofare, NJ: Slack.
*Cole, B.M. (1993). Group Dynamics in Occupational Therapy. Thorofare, NJ: Slack.
Creek, J. (1994). Occupational therapy and mental health. Edinburgh: Churchill Livingstone.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 2-3, 6-7, 12, appendix F.
*Kielhofner, G.A. (1995). A Model of Human Occupation - Theory and Application. (2 ed). Baltimore: Williams & Wilkins.
*Kielhofner, G.A. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy (2 ed). Philadelphia: F.A. Davis Company.
*Mosey, A.C. (1986). Psychosocial components of Occupational Therapy. New York: Raven.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.

Artiklar och rapporter tillkommer.
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/