Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR038 Arbetsterapi B:2 Specifik metodik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB T3 / Lp4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Anneli Nyman Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
rev 2001 07 30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Genomförda kurser A1, A2, A3, A4, B1 arbetsterapi
Genomförd kurs A2 Medicin.


SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell metodik samt i att tillämpat kunskaper och färdigheter i specifik metodik för åtgärder inom prevention och rehabilitering.

INNEHÅLL
Innehåll
Kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutiska praxismodeller och neuropsykologiska, neurofysiologiska, utvecklingspsykologisk och kognitiva referensramar tillämpbara vid:
neurologi och neuropsykologi
begåvningshandikapp och habilitering

Kursen innehåller kunskaper om arbetsterapeutiska praxismodeller och neuropsykologiska, utvecklingspsykologiska och kognitiva referensramar utgör grund för åtgärdsplanering. Utifrån klienters behov skall studenten genom kliniska resonemang bedöma, behandla och utvärdera aktivitetsförmåga. Kursen skall även utveckla studentens känslomässiga förståelse för hur klienter upplever sjukdom/skada samt utifrån etiska perspektiv utveckla ett förhållningssätt till klienter och närstående. Förmåga till tvärprofessionell samverkan skall vidareutvecklas genom förståelse för olika professioners kompetens och ansvarsområde för olika klientgrupper. Kritiskt förhållningssätt skall vidareutvecklas genom analys och värdering av arbetsterapiforskning i förhållande till beprövad erfarenhet inom det aktuella området.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, metodövningar, litteraturgranskning och gruppdiskussioner.

EXAMINATION
Kursen tenteras i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid metodövningar och seminarier.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Begåvningshandikapp 2.0poäng
Neurologi 2.0poäng
Artikelgranskning 0.5poäng
Rullstolar 0.5poäng

LITTERATUR
Bille, B. (Red). (1999).(2:a uppl). Barnhabilitering vid rörelsehinder. Stockholm: Liber Utbildning.
Davis, P. M. (1985). Steps To Follow. New York. Springer-Verlag.
*Engström, B. (1996). Ergonomi, sittande och rullstolar. Hässelby: Postoralis.
*Eriksson, H. (1991). Neuropsykologi. Falköping: Almqvist & Wiksell.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott.
*Kielhofner, G.A. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy (2 ed). Philadelphia: F.A. Davis Company.
*Mosey, A.C. (1986). Psychosocial components of Occupational Therapy. New York: Raven.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.

Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17