Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR037 Arbetsterapi B:1 Specifik metodik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB T3 / Lp2

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ulrika Lundström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
rev 2001 07 30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
A1, A2, A3, A4 Arbetsterapi, genomförda kurser
A1 Medicin, genomförd kurs


SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs vidareutvecklat kunskaper i generell metodik samt tillämpa kunskaper och färdigheter i specifik metodik för åtgärder inom prevention och rehabilitering.

INNEHÅLL
Kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutiska praxismodeller och biomekaniska referensramar tillämpbara vid:
reumatologi, handkirurgi
invärtes medicin
ortopedi

Kursen innehåller kunskaper om arbetsterapeutiska praxismodeller och biomekaniska referensramar som utgör grund för åtgärdsplanering. Utifrån klienters behov skall studenten genom kliniska resonemang bedöma, behandla och utvärdera aktivitetsförmåga. Kursen skall även utveckla studentens känslomässiga förståelse för hur klienter upplever sjukdom/skada samt utifrån etiska perspektiv utveckla ett förhållningssätt till klienter och närstående. Kritiskt förhållningssätt skall vidareutvecklas genom analys och värdering av arbetsterapiforskning i förhållande till beprövad erfarenhet inom det aktuella området.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, metodövningar, litteraturgranskning och gruppdiskussioner.

EXAMINATION
Kursen tenteras i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid metodövningar och seminarier.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Reumatologi, Invärtes medicin, Ortopedi 5.0poäng

LITTERATUR
Carlsson, I., Rosén, B., Cederlund, R. (1997). Ortoser för hander, grundläggande principer och exempelsamling Göteborg. Svenskt.Tryck i Göteborg AB
Engström, B. (1996). Ergonomi, sittande och rullstolar. Hässelby: Postoralis.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott.
*Kielhofner, G.A. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy (2 ed). Philadelphia: F.A. Davis Company.
*Mosey, A.C. (1986). Psychosocial components of Occupational Therapy. New York: Raven.
Nordenskiöld, U. (1993). Ledskydd - ett skonsamt och aktivt levnadssätt. (Manual). (4:e rev uppl). Stockholm: Riksförbundet mot Reumatism.
Rundkvist, K. (1992). Handens rehabilitering. Vol 1. Undersökning, behandlingsprinciper, behandlingsmetoder. Lund: Studentlitteratur.
Rundkvist, K. (1992). Handens rehabilitering. Vol 2. Skador och sjukdomar. Lund: Studentlitteratur.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.
*Wiberg, G. (1989). Ortopedi för sjukgymnaster och arbetsterapeuter. (4:e uppl). Lund: Studentlitteratur.

Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17