Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR036 Arbetsterapi A:2,Paradigm och begrepp 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
AT / T2 Lp3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Anneli Nyman Univ adj

FASTSTÄLLD
av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
Rev 2001-01-30, 2001-09-13



FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
A:1 Arbetsterapi: Introduktion i professionen 5 poäng, genomförd kurs.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper om arbetsterapins teoretiska grund samt olika perspektiv på hälsa.



INNEHÅLL
Arbetsterapeutens och professionens paradigm utveckling
Arbetsterapins teoretiska grund
Aktivitetsteorier
Olika perspektiv på hälsa och sjukdom
Vetenskaplig teori och metod



UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar och grupp diskussioner.

EXAMINATION
Skriftlig individuell tentamina
Seminarier i grupp med ett obligatoriskt och aktivt deltagande.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Modeller för hälsa och sjukdom 0.5poäng
Vetenskapsteori och metod 2.0poäng
Arbetsterapins paradigmutveckling och teoretiska grund 2.5poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
*Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
*Kielhofner, G. ( 1997). Conceptual foundations of occupational therapy. Philadelphia: F. A Davis Company.
Medin, J. Alexandersson, K. (2000). Begreppen hälsa och hälsofrämjande - en litteratur studie. Lund: Studentlitteratur. (NY BOK!!!)
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 22- 26. Samt valda delar ur kap 48.
Patel, R. (1994). Forskningsmetodikens grunder. (2 :a uppl). Lund: Studentlitteratur.
Svenning, C. (1999). Metodboken. Eslöv-Höör: Lorentz Förlag.
Tamm, M. (1994). Modeller i hälsa och sjukdom. Saltsjö-Boo: Lorentz Förlag. (TA BORT!!!)
Townsend, E. (1997). Enabling Occupation. An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario: CAOT Publications ACE.
Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2001-09-13

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17