Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HAR029 Arbetsterapi A:1, Introduktion i professionen 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB / T1 Lp1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Anneli Nyman Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12
rev 2001 07 30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper om professionens förklaringsmodeller inom ansvarsområdet samt yrkets utveckling inom rehabilitering. De studerande ska också fått förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt.

INNEHÅLL
Introduktion till ett vetenskapligt arbetssätt
Arbetsterapins historik och utveckling
Förklaringsmodeller för arbetsterapi och rehabilitering
Yrkets verksamhetsområden ur ett nationellt och internationellt perspektiv
Hälso-, sjukvårdens och socialtjänstens organisation och lagstiftning

Kursen innehåller grundläggande kunskaper om och förståelse för professionens förklaringsmodeller samt arbetsterapins utveckling och verksamheter i ett nationellt och internationellt perspektiv. Kursen skall också ge studenten förståelse för andra professioners kompetens och ansvarsområden inom hälso- och sjukvård och social omsorg. Under kursen introduceras kunskaper om olika vetenskapliga perspektiv, om akademiska studier och om kunskaper i vetenskaplig rapportering.


UNDERVISNING


EXAMINATION
Uppgifter som tenteras skriftligt och muntligt.
Obligatoriskt aktivt deltagande i fältstudier och seminarier.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Arbetsterapeutens verksamhetsområde och modell för yrket 2.0poäng
Arbetsterapins historik och utveckling 1.5poäng
Rehabilitering 1.5poäng

LITTERATUR
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar).
Falk, V. (1994). Hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige. Lund: Studentlitteratur.
FSA . (1992). Etisk kod för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters Publikationer.
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur.
Kielhofner, G. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy. Philadelphia. F. A. Davis Company. Kap. 1-4.
Lindehag, A-G. (1997). Rehabilitering - helhetsperspektiv. Nyköping: Atena Lär AB.
Lindström, I-B. (1990). Utveckling av arbetsterapeutyrket under de senaste 50 åren. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters Publikationer.
Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 49.
Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy . New York: Ravens Press.
Socialstyrelsen. (1993). Rehabilitering inom hälso- och sjukvården- för alla åldrar och diagnoser. Stockholm: Allmänna förlaget. (SoS-rapport 1993:10).
Söderström, I. (1996). Vårdkedjan- samarbete för att rehabilitera. Stockholm: Svenskall Kommunförbundet.

Artiklar och rapporter tillkommer

Senast reviderad litteratur: 2001-07-30

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17