Teaterhögskolan

SKS002 Grundläggande scenisk framställning II 10.0 poäng

Scenframställning

Skådespel / lp 3-4

Kursplanen är preliminär och kommer att fastställas inför hösten 2001.

Godkänd på kurs SKS 001

Inom Stadie I, i program Skådespelarutbildning 160 poäng, 'Att få tillgång till sig själv i en annan verklighet' genomförs i ämnet Scenisk framställning två kurser. Den första är av grundläggande och utrönande karaktär, den andra lägger tonvikt vid tillämpning.
Kursens mål är att studenten via arbete med modern dramatik
- tillämpar de grundläggande fråge- och problemställningar inom skådespeleri genomlysta i kurs SKS 001.
- får tillgång till de elementära verktyg och metoder svensk skådespelartradition bär på.
- befattar sig med 'sig själv i en annan verklighet', där villkoren för tillvaron är andra än i det egna livet.

Moment 1 till 3 Arbete, via text, med det för scenisk framställning grundläggande villkoret 'Det fikti-va varat', fördjupning via text av i kurs SKS 001 utprovade verktyg och metoder, utfors-kande via text av skådespeleriets två huvuddilemman; 'Skådespelaren vet hur det går' och 'Skådespelaren är sitt eget instrument' (se kurs SKS 001).
De tre momenten är således mycket lika till sin arbetskaraktär, det som skiljer är svårig-hetsgraden på det använda dramatiska materialet.

Undervisningen sker i grupp, och består av lektioner, föreläsningar och experiment. Uppgifter som ska lösas individuellt är vanliga.

Obligatorisk närvaro. 20% eller mer frånvaro, totalt eller inom läsperiod betyder att eleven är under-känd. Examination sker genom större projektarbete, moment 4, samt tentamen, muntligt och skriftligt.
Examinator Börge Jansson. adjunkt.

Scenisk framställning II, tentamen 2.5poäng
Scenisk framställning II, projektarbete 7.5poäng

Kursens deltagarantal är begränsat.