Teaterhögskolan

SKS001 Grundläggande scenisk framställning I 10.0 poäng

Scenframställning

Skådespel / lp 1-2

Kursplanen är preliminär och kommer att fastställas inför hösten 2001.

Antagen till Skådespelarprogrammet

Inom Stadie I, i program Skådespelarutbildning 160 poäng, "Att få tillgång till sig själv i en aqnnan verklighet" genomförs i ämnet Scenisk framställning två kurser. Den första är av grundläggande och utrönande karakträ, den andra lägger tonvikt vid tillämpning.
Kursen mål är att studenterna
- via praktisk utforskande ställs inför grundläggande fråge- och problemställningar inom skådespeleri,
- får tillgång till de elementära verktyg och metoder svensk skådespelartradition bär på,
- befattar sig med "sig själv i en annan verklighet", där villkoren för tillvaron är andra än i det egna livet.

Moment 1
Arbete, via övningar och främst improvisationer, med det för scenisk framställning grundläggande villkoret "Det fiktiva varat", och därav följande frågor runt skillnader, likheter, problem, lösningsmodeller och metoder.
Moment 2
Fördjupning av erövrade modeller och metoder via kort arbete med dramatisk text.
Moment 3
Återkoppling till arbetet i moment 1, nu med konkretion av skådespeleriets två huvuddilemman; vad innebär det att vi i arbetet med dramatisk text "vet hur det kommer att gå", och till vad leder det faktum att en skådespelare "är sitt eget instrument". Samt att ur detta arbeta med frågorna "Vad är jag, vad är rollen?" och "Vad gör jag utanför scenen, vad gör jag på scenen?".
Moment 4
Projektarbete där i oment 1 och 3 uppnådda rön och erfarenheter samlas och genomlyses i arbete med dramatisk gestaltning.

Undervisningen sker i grupp, och består av lektioner, föreläsningar och experiment. Uppgifter som ska lösas individuellt är vanliga.

Obligatorisk närvaro. 20% eller mer frånvaro, totalt ellerinom läsperiod betyder att eleven är underkänd. Examination sker genom större projektarbete, moment 4, samt tentamen, mutligt och skriftligt.
Examinator Börge Jansson, adjunkt.

Scenisk framställning I, tentamen 5.0poäng
Scenisk framställning I, projektarbete 5.0poäng

Kursens deltagarantal är begränsat.